De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Prima dat Arnhem (en Rotterdam?) met waterstof aan de gang gaan maar let wel, de investeerders eisen daarbij dat er nieuwe bedrijventerreinen bij moeten komen. Met 100 burgers die elk 10.000 euro investeren kan je dit soort doelen ook nastreven maar dan zonder nadelige economische gevolgen. (Marco)

Arnhem heeft plan rond voor waterstof-tankstation en -auto’s


Persbericht Gemeente Arnhem - Wethouder Weeda: ‘Stap voorwaarts van Arnhem Waterstofstad naar schone toekomst’

Het eerste openbare waterstoftankstation van Nederland gaat vrijdag 1 mei 2009 open in Arnhem. Een bestaand tankstation wordt daarmee uitgebreid. Vier partijen gaan in Arnhem en regio met een waterstofauto rijdenwaaronder de woningcorporatie Volkshuisvesting Arnhem, wegbeheerder Rijkswaterstaat Oost-Nederland en gemeente Arnhem. Daarmee laat Arnhem zien, dat schoon en zuinig rijden op het eindeloos beschikbare waterstof in de praktijk kán.
Wethouder Rita Weeda (Economische Zaken) maakte 26 maart bekend, dat het plan rond is. In de kosten, 1,2 miljoen euro, dragen de betrokken partners zelf tenminste zeven ton bij. SenterNovem, agentschap voor duurzaamheid en innovatie van het Ministerie van Economische Zaken, beslist binnenkort over een subsidieaanvraag van circa een half miljoen euro.


Wethouder Weeda presenteerde het plan voor de concrete ontwikkeling en toepassing van waterstof in het eerste hogeschool-waterstoflab van Nederland: bij HAN Automotive, in de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Het Arnhems Waterstof Netwerk staat aan de basis van het plan. Kennisinstellingen zoals de HAN en waterstofbedrijven werken hierin samen.
Arnhem kent een keten van toonaangevende waterstofbedrijven.
HyGear ontwikkelt waterstofgeneratoren: het apparaat dat op efficiënte wijze ter plaatse aardgas omzet naar waterstof.
NedStack en Silent Energy maken brandstofcellen en -systemen: het apparaat dat waterstof omzet in energie. De bedrijven en de HAN ontwikkelen ook nieuwe apparatuur en toepassingen in het HAN-waterstoflab.
Dit gebeurt samen met studenten, zodat zij praktische kennis en ervaring opdoen met de technologie van waterstof en brandstofcellen.
Modellen van waterstofvoertuigen, zoals een scooter, een personenvervoermiddel op bijv. een golfterrein, en een vorkheftruck zijn er al ontwikkeld.
Vanaf 1 mei 2009 worden waterstofauto’s een opvallende verschijning in het Arnhemse straatbeeld. Het gaat dan om drie Toyota Prius-sen, waarvan de verbrandingsmotor wordt omgebouwd voor waterstofverbranding, en een Subaru Impreza. HyGear levert de waterstofgenerator voor VéBé van Steijn.
De partijen verbinden zich om minstens twee jaar met de waterstofauto’s te gaan rijden, van mei 2009 tot mei 2011. Het tankstation én de auto’s zullen een voor iedereen zichtbare impuls geven aan het gebruik van waterstof.

Ook in kantoor en woningen
Arnhem zet zich niet alleen in voor de toepassing van waterstof voor
verkeer en vervoer, maar ook voor de energievoorziening van kantoren en woningen. House of Energy, het nieuwe hoofdkantoor in aanbouw van Cumae management- en ingenieursbureau voor de bouw en industrie, haalt een deel van zijn energie uit waterstof.
Verder is een plan in voorbereiding voor het verlichten en verwarmen op waterstof van een blok van tien woningen in nieuwbouwwijk Schuytgraaf.

Op weg naar nul uitstoot
Op het tankstation zal waterstof uit aardgas gemaakt worden. Daarbij komt nog een kleine hoeveelheid CO2 vrij.
In de nabije toekomst kan met eenzelfde techniek ook waterstof uit biogas geproduceerd worden: CO2-neutraal.
De auto's die in Arnhem op de weg komen, behoren tot de eerste generatie volwaardige waterstofauto's. Een volle tank is voldoende voor 200 kilometer. Gekozen is voor auto's met een speciale verbrandingsmotor die geschikt gemaakt wordt om te lopen op waterstof. Deze auto’s zijn al erg schoon: geen uitstoot van CO2 en een minimale hoeveelheid fijnstof.
'Nul uitstoot' van CO2 en fijnstof wordt binnen enkele jaren een feit met de introductie van auto’s met een eigen brandstofcel, die waterstof omzet in energie. Ook die kunnen dan tanken bij VéBé van Steijn.
Voor het verkeer en vervoer vormt waterstof hét alternatief voor de vervuilende en eindige fossiele brandstoffen als olie, kolen en aardgas. Waterstof is eindeloos beschikbaar.

'Durf om te investeren'
Wethouder Rita Weeda betitelt de plannen als 'dé grote stap vooruit in de ontwikkeling van Arnhem Waterstofstad': "We onderscheiden ons in energie- en milieutechnologie en in innovatie, waarvoor we onder andere het bedrijventerrein Kleefse Waard - Koningspleij Noord ontwikkelen. Waterstof past daar helemaal in. Bedrijven voor de ontwikkeling van brandstofcellen en waterstofapparatuur zijn al in Arnhem gevestigd. De HAN heeft als eerste hogeschool een waterstoflab. Het Arnhems Waterstof Netwerk omvat intussen twaalf kennisinstellingen en ondernemingen. Het feit dat bedrijven, instituten en overheid zeven ton durven investeren in het tankstation en de auto’s, toont aan dat zij vertrouwen hebben in waterstof als energiedrager in de naaste toekomst.
Ik ben gelukkig dat uitgerekend Rijkswaterstaat, Volkshuisvesting en Peeze Holding samen met de gemeente Arnhem met waterstofauto’s gaan rijden. Met Amsterdam en Rotterdam vormt Arnhem het trio waterstofsteden van ons land, waarbij in Arnhem de nadruk ligt op de ontwikkeling van waterstofapparaten. Wij maken de naam Waterstofstad waar."


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina