De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Roland Korstenhorst is een van de ex-kamerleden van het CDA die het wel erg kort uithielden als volksvertegenwoordiger. In plaats van meediskussiëren over eco-tax etc. kiest hij na amper een jaar kamerlidmaatschap alweer voor het bedrijfsleven en wel voor de luchttaxi voor managers. Moeten zakenjets in West-Europa net zo gewoon worden als in Amerika, net nu de olieprijzen torenhoog worden en milieuaspecten van het vliegen door de EU hoger op de agenda worden gezet? CDA'ers als Korstenhorst met het door Balkenende geprezen VOC-gevoel vinden kennelijk van wel. (EvD)

’s Morgens weg, ’s avonds thuis

(Trouw 8 juli 2007) Luchttaxi bespaart veel tijd en kost niet meer dan een lijnvlucht. Nederland is een luchtvaartpionier rijker. Voormalig CDA-Kamerlid Roland Kortenhorst zet met goedkope zakenjets een eigen luchttaxi op: Nederlandse luchtvaartmaatschappij Sky-Taxi.

Een managersnachtmerrie omzetten in een jongensdroom. Dat is het doel dat de vroegere scheepswerfdirecteur en politicus Roland Kortenhorst zich een klein jaar geleden stelde: „Als bestuurder van de Friese scheepswerf Bijlsma moest ik geregeld naar het buitenland om met klanten over contracten te praten. Vaak gingen dan twee of drie specialisten met me mee. Voor een vergadering van vier uur waren we drie dagen onderweg en stonden we op luchthavens uren in de rij. ’Dat moet beter kunnen’, dacht ik vaak terwijl ik me ergerde aan het tijdverlies.”

Vorig jaar, Kortenhorst was nog maar net een jaar lid van de Tweede Kamer voor het CDA, realiseerde hij zich dat het moment van handelen was aangebroken. De komst van goedkope zakenjets (zie hieronder) maakte het mogelijk luchttaxidiensten aan te bieden die de klant niet méér zouden kosten dan lijnvluchten en die hem veel tijd zouden besparen. Kortenhorst: „Het is nu of nooit, zo was me duidelijk. Als ik nog twee jaar zou wachten en eerst mijn termijn in de Tweede Kamer zou uitdienen, dan hoefde het niet meer. Dan zouden er al te veel concurrenten zijn.”

Nu is de Friese ondernemer met zijn Sky-Taxi nog een van de eersten. Netjets en Bikkair gingen hem al voor, waarbij vooral Bikkair zich op dezelfde markt richt als Sky-Taxi. „Ik hoop dat Bikkair ook snel groeit. Dan bewijzen we samen dat de markt rijp is voor dit idee”, aldus Kortenhorst.

Hoe groot de markt in Nederland is, is moeilijk te zeggen. Maar alleen al de maakindustrie in Nederland zou op basis van het huidige reisgedrag 26 tot 30 Mustang-luchttaxi’s per jaar in de lucht kunnen houden, zo heeft Kortenhorst berekend.

Reizen per luchttaxi wordt voor bedrijven niet duurder dan wat ze kwijt zouden zijn met vliegen per lijndienst, stelt hij. „Vroeger was ik voor een vergadering in het buitenland waar ik met drie collega’s heen moest, vaak drie dagen kwijt. Inclusief overnachtingen en dergelijke kostte dat 5000 tot 8000 euro. Dat kost een retour met Sky-Taxi nu ook, maar dan kun je ’s morgens weg en ben je ’s avonds weer thuis.”

Die tijdsbesparing is onder meer mogelijk omdat de Mustang genoeg heeft aan een startbaan van 950 meter. „De grote maatschappijen doen in Europa ongeveer 140 vliegvelden aan. Onze Mustang kan op 1200 vliegvelden terecht, zodat we meestal veel dichter bij de eindbestemming kunnen komen.”

Door de snel stijgende olieprijs lijkt het niet het ideale moment om een luchtvaartmaatschappij te starten. Maar het omgekeerde kon wel eens het geval zijn, meent Kortenhorst: „Grote maatschappijen moeten door de hoge brandstofkosten lijndiensten staken. Dus komen er meer routes waarop een taxi uitkomst biedt. Bovendien is de Mustang zuinig, zodat brandstof bij ons niet zo’n grote rol speelt.”

In augustus krijgt hij zijn eerste Mustang en in september moeten de eerste klanten in zijn luchttaxi kunnen stappen. Tot volgend jaar zomer zal zijn jongensdroom, een eigen luchtvaartmaatschappij, doorgroeien naar vijf zakenjets.

Kleine straalvliegtuigen hoeven sinds kort niet méér te kosten dan omgerekend 1,4 miljoen euro. Voor die 2,2 miljoen dollar staat er een Eclipse 500 op de startbaan. Deze Amerikaanse Very Light Jet heeft voor een revolutie gezorgd. „Vern Raburn, een Amerikaan die zijn sporen heeft verdiend in de ict, vroeg zich af waarom een vliegtuig per kilo honderd keer zo veel moest kosten als een auto. Via lean manufacturing drukt hij nu de prijs van de goedkoopste zakenjet van zes naar ruim twee miljoen dollar”, legt Kees de Koning uit. De Koning, voormalig topman van Stork Aerospace en huidig bestuurder van de Canadese concurrent Avcorp, is mede-financier van Sky-Taxi. Dit nieuwe luchtvaartbedrijf vliegt echter niet met de Eclipse 500; het toestel beschikt nog niet over Europese luchtwaardigheidscertificaten. Maar de Eclipse dwong Cessna om ook een goedkoper toestel te ontwikkelen. Dat werd de iets grotere Citation Mustang, die voor 2,8 miljoen dollar besteld kan worden. En die is al wel volop inzetbaar.


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina