De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Naar aanleiding van de vliegtax veel paniekverhalen van Schiphol en KLM die ondermeer in conservatief Weekblad Elsevier gretig aftrek vonden. De rechter liet zich door die verhalen niet van de wijs brengen en heeft het beroep van de luchtvaartmaatschappijen tegen deze nieuwe eco-belasting niet gegrond verklaard.

Volgens de onheilsverhalen vanuit de burgerluchtvaart (zie hieronder) zouden wegens de tax van 15 Euro (binnen Europa) Nederlanders massaal naar België en Duitsland reizen voor een alternatieve vlucht. KLM verwacht zelfs 25% minder passagiers, Schiphol het verlies van 10.000 banen..... Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit scenario (doemscenario voor de vliegwereld, hoopgevend voor veel omwonenden) uitkomt. Even naar Düsseldorf of Brussel reizen is voor verreweg de meeste Nederlanders altijd nog heel wat duurder en tijdrovender dan die ecotax te betalen. Verder zijn er nuchtere mensen die aangeven dat Schiphol op veel punten in gebreke blijft (wachtrijen, hoge prijzen, etc.) en daardoor zelf zijn concurrentiepositie in gevaar brengt. Het lijkt in elk geval wel verstandig om de vliegtax niet exclusief voor Nederland te houden maar uiteindelijk in heel West-Europa in te voeren. Kan de EU hier niet het voortouw nemen nu Nederland het goede voorbeeld gaf? Dan kunnen we meteen ook eens kijken naar een wereldwijde accijns voor kerosine die al te lang in de diepvries ligt (VN, OESO, ...). Maar mogelijk wordt die accijns snel overbodig gezien de uitspraak van Air France-KLM topman Spinetta in onderstaand artikel -in De Volkskrant van 22 mei j.l.- over de gestegen brandstofprijzen: 'Toen ik in 1977 in de sector begon, vormde brandstof een verwaarloosbare kostenpost van 5 procent. Nu is dat zo explosief gestegen dat het op langeafstandsvluchten bijna de helft van de kosten vormt.'  (EvD)

Vliegtaks mag ook na hoger beroep

(NOS-Teletekst 17 juli 2008) De vliegtaks is ook in hoger beroep niet gesneuveld. Het Gerechtshof in Den Haag heeft het ministerie van Financiën gelijk gegeven. Het beroep was door de luchtvaartmaatschappijen ingesteld.

De regering heeft de taks ingevoerd om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen. Vooral de KLM klaagt over de vliegtaks.

De maatschappij zegt dat er dit jaar een half miljoen tot een miljoen minder boekingen zijn. Vooral dochtermaatschappij Transavia zou de gevolgen merken,omdat reizigers op zoek gaan naar goedkopere vluchten vanaf buitenlandse luchthavens, waar geen vliegtaks hoeft te worden betaald.

Vliegtaks kost KLM miljoen passagiers

(Volkskrant 17 juli 2008) De KLM ondervindt ‘zéér nadelige gevolgen’ van de vliegtaks, een heffing die sinds 1 juli geldt voor alle passagiers die vanaf Schiphol vertrekken. Volgens KLM-directeur Peter Hartman neemt het aantal boekingen ‘schrikbarend’ snel af. ‘Het kost ons dit jaar een half miljoen tot een miljoen passagiers’, aldus Hartman.

Vooral KLM-dochter Transavia is volgens hem zwaar getroffen. Transavia is de budgetmaatschappij binnen de KLM Groep. Hartman: ‘Prijsbewuste klanten kiezen massaal voor alternatieven in het buitenland. Wij hebben hier altijd voor gewaarschuwd, maar het wordt nu door de feiten bewaarheid.’

Prijsbewust
Ook KLM zelf ondervindt de gevolgen. ‘Van onze klanten is een kwart zakenreiziger, die groep trekt zich wat minder aan van zo’n extra heffing. Maar de resterende driekwart is veel prijsbewuster. Die zoekt naar alternatieven in het buitenland.’

Passagiers die naar een Europese bestemming vliegen, betalen per persoon 11,25 euro vliegtaks. Voor lange vluchten is dit 45 euro. Volgens Hartman worden de gevolgen van de vliegtaks ‘zwaar onderschat’ door het kabinet. ‘Het schaadt echt de economische ontwikkeling van de KLM, Schiphol en Nederland’, aldus Hartman. De KLM Groep, bestaande uit KLM en Transavia, vervoerde vorig jaar 23,4 miljoen passagiers.

Budgetmaatschappijen
Volgens Hartman zijn budgetmaatschappijen als easyJet en Ryanair medeverantwoordelijk voor de invoering van de vliegtaks. ‘Als je jarenlang luidkeels adverteert met tickets naar Nice voor 10 euro, is het niet gek dat politici denken: Hé, dat vliegen is zo goedkoop, daar kan nog wel een heffing bovenop.’

Ook zonder de vliegtaks maakt KLM moeilijke tijden door. De dure olie drukt zwaar op de resultaten van het bedrijf. Ook zorgt het voor minder klanten, zegt Hartman. ‘Vliegen wordt steeds duurder doordat de hogere brandstofkosten deels aan de klanten worden doorberekend. Duurdere tickets remmen de vraag. Vooral vanuit de Verenigde Staten krijgen we minder passagiers. Maar ook in Europa zien we de vraag afnemen.’ Het goede nieuws is dat dit ook voor de concurrentie geldt. Als de olie zo duur blijft, duiken volgens Hartman alle Europese vliegmaatschappijen dit jaar in het rood.

Verlies
In Amerika is dit al het geval. De Amerikaanse partner van Air France, Delta Air Lines, boekte het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 1 miljard dollar (629 miljoen euro), zo maakte het bedrijf woensdag bekend.

Het verlies werd veroorzaakt door eenmalige ‘herstructureringskosten’ die nodig zijn om de de hoge brandstofkosten op te vangen. Het bedrijf schrapt een fors aantal vluchten om de kosten binnen de perken te houden.

'KLM verliest kwart passagiers door vliegtaks'

(Elsevier 17 juli 2008) De milieuheffing die het kabinet sinds 1 juli heft op alle vliegtickets, heeft 'desastreuze' gevolgen voor luchtvaartmaatschappij KLM-Air France: KLM-directeur Peter Hartman houdt rekening met 25 procent minder boekingen.

Reizigers die vanaf een Nederlands vliegveld vertrekken moeten de extra belasting betalen, omdat het kabinet zo vervuilend gedrag. Maar gevolg is dat veel passagiers uitwijken naar het buitenland. 

In een interview vandaag in de Volkskrant zegt Hartman dat het aantal boekingen bij KLM 'schrikbarend' snel afneemt.

Prijsbewust
'Prijsbewuste klanten kiezen massaal voor alternatieven in het buitenland. Het kost ons dit jaar een half miljoen tot een miljoen passagiers,' aldus Hartman.

Vooral KLM-dochter Transavia wordt hard geraakt door de belastingmaatregelen van het kabinet. Passagiers reizen massaal via een buitenlandse luchthaven naar hun vakantiebestemming, omdat daar geen vliegtaks wordt geheven.

Onderschat
'Wij hebben hier altijd voor gewaarschuwd, maar het wordt nu door de feiten bewaarheid,' zegt Hartman. Onlangs bleek nog dat ook Schiphol zwaar te lijden heeft van de vliegtaks.

Hartman zegt dat de gevolgen van de vliegtaks 'zwaar worden onderschat' door het kabinet: 'Het schaadt echt de economische ontwikkeling van de KLM, Schiphol en Nederland.'

Schiphol in crisis: peperduur door vliegtaks

(Elsevier 3 juli 2008) De per 1 juli ingevoerde vliegtaks laat zijn sporen nu al na: Nederlanders nemen massaal de wijk naar buitenlandse luchthavens en laten Schiphol links liggen. Schiphol spreekt in de Volkskrant van een crisissituatie.

Vliegtaks
‘Dit jaar groeit de luchthaven niet. Dat is in de historie van Schiphol twee keer eerder voorgekomen: na de tweede oliecrisis van 1979 en na het uitbreken van de Irakoorlog in 2003, in combinatie met de wereldwijde SARS-crisis,’ aldus een woordvoerder in de krant.

Oorzaak: de hoge belastingtarieven die passagiers en luchtvaartmaatschappijen moeten betalen om vanaf Schiphol te vliegen.

Veel passagiers kiezen ervoor vanaf Brussel of Düsseldorf te vertrekken. Düsseldorf verwacht dit jaar minimaal 900.000 Nederlanders (vorig jaar 700.000). ‘Daar hoeven ze geen vliegtaks te betalen en is de veiligheidstoeslag stukken lager doordat de overheid meebetaalt,’ aldus Schiphol.

Explosieve groei
Reisbureauketen D-reizen zag het afgelopen jaar het aantal klanten dat van een buitenlandse luchthaven vertrekt met 350 procent toenemen ten opzichte van een jaar eerder.

Overigens vindt D-reizen-directeur Will van den Hoogen dat Schiphol de problemen ook aan zichzelf te danken heeft.  ‘Onder onze klanten groeit de ontevredenheid over Schiphol. Naast de hoge toeslagen, worden ook het dure parkeren, de slechte bereikbaarheid en de ellenlange rijen voor de incheckbalies gehekeld.’

Prijsvechter Easyjet denkt dit jaar 15 procent minder passagiers vanaf Schiphol te vervoeren. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat volgend jaar 450.000 Nederlandse passagiers vanaf Brussel zullen vliegen, nu zijn dat er nog 90.000.

In mei dat door invoering van de vliegtaks Schiphol de een na duurste luchthaven van Europa wordt. Alleen het Londense Heathrow is duurder.

'Vliegtaks kost Schiphol duizenden banen'

(Volkskrant 22 maart 2008) De vliegtaks die het kabinet per 1 juli invoert, zal luchthaven Schiphol op korte termijn zeker 12.000 banen gaan kosten. Het gaat hierbij vooral om lager opgeleide werknemers. Dat heeft Schiphol-woordvoerder Mirjam Snoerwang vrijdagavond gezegd in televisieprogramma NOVA.

De rechtbank in Den Haag houdt omstreden vliegtaks niet tegen">oordeelde woensdag dat de vliegtaks niet in strijd is met internationale verdragen en dus gewoon kan worden ingevoerd.

Onder meer de luchthavens Schiphol en Maastricht, vliegtuigmaatschappijen Ryanair en Corendon en de brancheorganisaties Barin (luchtvaartmaatschappijen) en ANVR (toerisme) hadden een rechtszaak aangespannen tegen de omstreden invoering.

Vanaf 1 juli betalen reizigers voor vluchten tot 2.500 kilometer een extra belasting van 11,25 per persoon. Langere vluchten gaan 45 euro per persoon meer kosten.

Mijden
Veel vliegmaatschappijen hebben al laten weten Nederland te zullen mijden door deze maatregel. Sky liet vrijdag weten zijn zondagsvluchten naar het Turkse Antalya voortaan te zullen uitvoeren vanuit Weeze, net over de grens bij Nijmegen.

Luchtvaartmaatschappij Corendon zal niet meer vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA) naar Antalya vliegen. De vluchten zullen worden verplaatst naar het vliegveld in het dichtbijgelegen Belgische Luik. Eerder maakte de Italiaanse prijsvechter Volariaweb.com al bekend per 1 april te stoppen met vluchten vanaf MAA.

Het besluit van de Nederlandse regering om de vliegtaks in zijn eentje in te voeren, stuit op veel weerstand.

Schatkist
‘Dat moet je Europees aanpakken, als je echt iets aan het milieu wil doen. De Nederlandse maatregel is een verstoring van de interne markt, waardoor geld uit Nederland wegvloeit. Het is een goedkope manier om de schatkist te spekken,’ zei VVD-Europarlementariër Toine Manders.

Uit onderzoek bleek eerder dat deze milieubelasting zal leiden tot 10 procent minder passagiers voor Schiphol aan het einde van de kabinetsperiode.

KLM-topman: 'Luchtvaart in crisis'

(Volkskrant 22 mei 2008) De internationale luchtvaartsector is vanwege de explosief gestegen olieprijs in een crisis gestort. Die boodschap verkondigde Air France-KLM-topman Jean-Cyril Spinetta vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers in Parijs. 'Er gaan komende weken, maanden en jaren veel slachtoffers vallen', aldus Spinetta, die leiding geeft aan de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, gemeten naar omzet.

'Wij zullen echter als winnaar uit de strijd komen. Air France-KLM is een kerngezond bedrijf met heel goede vooruitzichten. We hebben ons redelijk ingedekt tegen stijgende olieprijzen', zo voegde Spinneta daaraan toe.

Ook al is Air France-KLM vol vertrouwen over de toekomst, de maatschappij voelt net als haar concurrenten de gevolgen van de fors opgelopen olieprijs. Het Frans-Nederlandse concern boekte in het vierde kwartaal van het boekjaar 2007/2008 een nettoverlies van 542 miljoen euro. De koers ging als gevolg van dit nieuws flink onderuit. Het verlies werd voor een groot deel veroorzaakt door een eenmalige voorziening in het kader van kartelonderzoeken in Europa en de Verenigde Staten. Maar ook zonder die last dook het bedrijf in de rode cijfers.

Luchtvaartmaatschappijen die volgens Spinetta in de problemen komen zijn vooral 'low cost'-maatschappijen. 'Als de kerosineprijs blijft stijgen, moeten zij hun ticketprijs misschien wel verdubbelen. Voor veel klanten van deze maatschappijen wordt het dan te duur om te vliegen.'

Maar ook 'gewone' luchtvaartmaatschappijen komen in de problemen volgens Spinetta. Vooral zij die met oude en daarmee onzuinige vliegtuigen vliegen 'De gevolgen zijn al zichtbaar. Steeds meer maatschappijen schrappen vluchten en laten hun vliegtuigen aan de grond staan.' American Airlines maakte gisteren bekend 85 toestellen aan de grond te houden en daarmee het vluchtaanbod met 12 procent te reduceren. Maar ook British Airways, Austrian Airlines, Alitalia en Iberia halen vluchtcapaciteit uit de markt.

De nettowinst van Air France-KLM over het gehele boekjaar daalde 16 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op 748 miljoen euro. De omzet nam wel toe, van 23,07 naar 24,11 miljard euro. Ook het operationele resultaat over het hele jaar steeg, van 1,24 miljard naar 1,41 miljard euro. In het vierde kwartaal draaide Air France-KLM evenwel een operationeel verlies van 46 miljoen euro.

Air France-KLM voorziet door de hogere brandstofkosten een winstdaling in 2008/2009. Het bedrijf voorziet een operationeel resultaat in de orde van grootte van 1 miljard euro. Dit ondanks het strategische inkoopbeleid dat Air France-KLM voert om zich in de dekken tegen al te sterk fluctuerende brandstofprijzen (hedging).

De enige maatregel die volgens Spinetta de brandstofkosten structureel kan drukken, is het inzetten van nieuwe, zuinigere vliegtuigen. 'Ons doel is met zuinigere vliegtuigen in 2012 19 procent minder brandstof te gebruiken.'

Brandstofkosten vormen bij Air France-KLM 30 procent van de totale kosten. 'Toen ik in 1977 in de sector begon, vormde brandstof een verwaarloosbare kostenpost van 5 procent. Nu is dat zo explosief gestegen dat het op langeafstandsvluchten bijna de helft van de kosten vormt.' 


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina