De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Het is een zeer divers kamp tegen de plannen van minister Zalm en staatssecretaris Schulz om Schiphol via een verkoop van staatsaandelen te privatiseren. Na Amsterdam en andere gemeenten, de milieu- en bewonersorganisaties nu ook de luchtvaartmaatschappijen. Het wordt niet "het eitje" waarop minister Zalm hoopte bij het cashen van de financiŽle belangen van onze nationale luchthaven...... Overigens lijkt het geen hecht front tegen de privatisering: waar de luchtvaartmaatschappijen pleiten voor zo laag mogelijke tarieven zullen bewoners- en milieugroepen andere ideeŽn hebben. (EvD)

Luchtvaart tegen zelfstandig Schiphol

(Volkskrant 26 juni 2006) De 78 luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, met Air France-KLM voorop, verzetten zich tegen de privatisering van de nationale luchthaven. Zij zijn bang dat Schiphol als monopolist de tarieven op de luchthaven kunstmatig hoog zal houden. En dat zij, en uiteindelijk de passagiers, daarvoor moeten opdraaien. Ook betichten de maatschappijen staatssecretaris Schultz van Verkeer van het vals voorlichten van de Eerste Kamer.

De ondernemingen hebben hun bezwaren toegelicht in een brief aan de senaatsleden. Dinsdag stemt de Eerste Kamer over de privatisering van Schiphol. Een kleine meerderheid lijkt voor het kabinetsvoorstel.

De luchtvaartmaatschappijen willen met hun brief enkele Kamerleden over de streep trekken, waardoor de privatisering van de luchthaven niet doorgaat.

Volgens de Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, zijn zij "in het geheel niet blij met deze wetgeving, ook niet met een groot deel zoals de staatssecretaris dit in het gevoerde debat suggereert. Zij zullen immers ook in de toekomst nog steeds volledig opdraaien voor de hoge kosten van infrastructuur."

De luchtvaartmaatschappijen vinden Schiphol "een inefficiŽnte leverancier van infrastructuur", en zijn bang dat zonder wettelijke prikkels de luchthaven te hoge tarieven blijft voeren "met alle concurrentiegevolgen van dien voor de gebruikers".

Ook de bewering van Schultz dat de rol van de luchtvaartmaatschappijen groter zal worden, vindt de Barin onjuist. "Daarmee wordt een te rooskleurig en onjuist beeld geschetst."

Volgens de Barin zijn de luchtvaartmaatschappijen al jaren ontevreden over Schiphol. De gebruikers hebben het gevoel te betalen voor de hoge winsten die de luchthaven maakt. De toestand van de luchtvaartmaatschappijen is al jaren zorgwekkend, maar desondanks blijven de tarieven van Schiphol stijgen, en dragen ze bij aan nog meer winst.

De gevolgen van de hoge tarieven zijn volgens de Barin al zichtbaar. Zo zou grootverbruiker Lufthansa overwegen een deel van de vloot van het dure Schiphol naar DŁsseldorf te verplaatsen. "De vierde positie die Schiphol in Europa innam, is inmiddels overgenomen door de luchthaven van Madrid", aldus de Barin.

In de nieuwe wetgeving mag Schiphol de tarieven die rechtstreeks verbonden zijn met de luchtvaart (start- en landingsgelden) slechts matig verhogen. Maar daartegenover staat dat op de niet-luchtvaartgebonden activiteiten, als het parkeerbeleid en het vastgoed, geen maximumverhoging staat. Die tarieven kan Schiphol zelf vaststellen.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina