De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Na vier jaar vruchteloos praten trekken de consumentenorganisaties zich pontificaal terug uit het OV-chipkaart project. Het zoveelste mega-project waarin de Nederlandse overheid zich compleet verslikt..... Hopelijk werkt het gedrag van de organisaties uiteindelijk wel positief uit voor het welslagen van de OV-chipkaart want deze moet het gebruik van het OV vergemakkelijken en daarmee stimuleren. Maar zelfs de pro-OV partijen als GroenLinks zien nog veel beren op de weg van de OV-chipkaart en vragen om de strippenkaart niet te snel af te schaffen als alternatief. (EvD)

Consumentenclubs stappen uit overleg ov-chipkaart

Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat "de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen".

De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.

Het besluit uit het overleg te stappen is een proces geweest, legt een woordvoerder van Rover uit. "Het gevoel is gegroeid dat het belang en het gemak van de reiziger steeds meer op de achtergrond raakten.''

Meedenken

De groeperingen wijzen erop dat ze wilden meedenken vanwege het gemak dat de kaart de reizigers zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de "voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen''.

"Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt.''

Prooi

Reizen wordt duurder omdat er geen goedkopere retourtjes zijn en de kaart blijkt een eenvoudige prooi voor hackers. De consumentenclubs willen dat het vertrouwde papieren kaartje gewoon blijft bestaan naast het nieuwe elektronische vervoerbewijs.

"Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument er vanzelf op overgaan'', vinden ze.

De Nederlandse Spoorwegen laten in een reactie weten dat ze de stap van de organisaties jammer vinden. Maar de NS blijven via 'hun' consumentenklankbord nog wel in gesprek met veel belangenclubs, ook over de ov-chipkaart, meldt een woordvoerster.

Verrast

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) reageert "zeer verrast'' op het besluit van organisaties als ANWB, Consumentenbond en Rover om het vertrouwen op te zeggen in de ov-chipkaart.

Huizinga bekijkt of overleg met vervoersbedrijven en steden als Rotterdam en Amsterdam, dat half oktober plaatsvindt, naar voren kan worden gehaald, zei haar woordvoerster.

Huizinga, zo zei haar woordvoerster, vindt dat de consumentenbelangen "goed afgedekt'' moeten zijn.

"Het consumentenbelang weegt zwaar mee bij haar beslissing om de strippenkaart uit te zetten.''

'Nog veel klachten over ov-chipkaart'

De problemen met de invoering van de ov-chipkaart zijn nog lang niet opgelost. Reizigers beklagen zich op de site www.ov-chipkaart.nl nog regelmatig over de borg die ten onrechte wordt afgeschreven, gevaarlijke toegangspoortjes bij de metro, verhoogde prijzen en geblokkeerde chipkaarten.

Dat stelt het Rotterdamse raadslid Arno Bonte (GroenLinks). Hij richtte de site op en overhandigde dinsdag de klachtenlijst aan de Rotterdamse vervoerder RET.

Volgens Bonte zijn in 1,5 jaar tijd in golfbewegingen honderden klachten binnengekomen. Hij geeft wel aan dat de RET verscheidene klachten inmiddels succesvol heeft aangepakt.

Proeftuin

"Rotterdam heeft zich ooit opgeworpen als proeftuin voor de ov-chipkaart. Dat was moedig. Maar nu het niet blijkt te werken, moeten we ook moedig zijn en de stekker eruit durven trekken", schrijft Bonte in een brief aan verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu.

Hij zegt zich te verbazen dat Rotterdam de strippenkaart begin volgend jaar wil afschaffen.

Strippenkaart

Bonte is van mening dat de strippenkaart zijn beste tijd wel heeft gehad, maar de ov-chipkaart brengt teveel problemen met zich mee. "Staatssecretaris Tineke Huizinga moet op zoek naar een alternatief elektronisch betalingssysteem dat het openbaar vervoer wel gebruiksvriendelijker maar niet duurder maakt."

De RET liet maandag al weten dat uit onderzoeken zou blijken dat reizigers juist wel tevreden zijn over de ov-chipkaart. Baljeu stelde dat zeker 75 procent van de reizigers de kaart gebruikt.


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina