De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Zo langzamerhand wordt het wel erg duidelijk wat onze politici in Den Haag aanrichtten met het opsplitsen en verzelfstandigen van de verschillende onderdelen van staatsbedrijf Nederlandse Spoorwegen en het opleggen van een winstoogmerk aan die onderdelen. ProRail wil sterk bezuinigen op onderhoud en rijdt daarmee NS Reizigersvervoer letterlijk in de wielen. Ook de andere treinbeheerders en reizigersvereniging ROVER lopen te hoop tegen de opstelling van monopolist ProRail die de prijzen verhoogt en tegelijk de service verlaagt. Hopelijk is de NMa verstandiger dan onbezonnen lieden van Dorpsplein Binnenhof. (EvD)

Veel kritiek op nieuw spoorboekje NS

(NRC 5 december 2007) De treinreiziger uit Geldermalsen die volgende week een avondje naar Dordrecht wil, moet uitkijken. Anders dan hij gewend is, kan de laatste trein terug wel eens drie uur eerder zijn vertrokken.

Lotgenoten op de stations van Zwolle of Den Haag Centraal wachten vergelijkbare varianten. Zo kan opeens de late trein van middernacht tussen Den Haag en Amsterdam vervallen zijn, bijvoorbeeld als het een dinsdag is in een week met een oneven nummer.

Komende zondag al wordt de nieuwe dienstregeling van NS die van concurrenten Connexxion of Veolia van kracht. Volgens NS vervallen er 120 ritten per week, omdat in de late avonduren meer baanvakken onderhouden zullen worden door ProRail, exploitant van het spoorwegnet.

„Het nieuwe spoorboekje zit vol valkuilen”, zegt een woordvoerder van Rover, de reizigersvereniging. Amper een week geleden zei minister Eurlings (Verkeer, CDA) dat binnenkort zonder dienstregeling zou kunnen worden gereisd, maar Rover adviseert reizigers het nieuwe spoorboekje bij de hand te houden. „En koop alvast een grotere tas, want het is twee keer zo dik als anders, door alle voetnoten”.

Welke trein precies rijdt en hoe laat, hangt af van dag of week. Het antwoord zou in het spoorboekje moeten staan. Of niet, maar dan staat het op internet, zegt NS. Of op een aanplakbiljet in het station. Waar de reiziger dan hopelijk een goed heenkomen vindt voor de uren wachten. Intussen moet hij ook even nagaan of intussen de bus buiten het station als vervanger van de trein niet net wegrijdt.

NS en andere vervoerders moeten in 2008 wel 28 miljoen euro extra betalen voor gebruik van het net. NS en Rover hebben hierover een klacht ingediend bij de Vervoerkamer Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).


De kritische mobilist 2007


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina