De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

NS verandert onder druk dienstregeling

(Nederlands Dagblad 12 augustus 2006) De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben de dienstregeling voor 2007 rond. Onder zware druk van politici en reizigersorganisaties zijn enkele oude plannen aangepast. De NS laat meer treinen in de avonduren rijden en in de vakantieperiodes. Het nieuwe spoorboekje gaat op 10 december in.

Op drukke trajecten blijven na 20.00 uur extra intercity's rijden, waarna geleidelijk wordt overgegaan van vier naar twee intercity's in de late avonduren, aldus het spoorbedrijf. Ook wordt een aantal heel vroege en late treinen toegevoegd aan het schema. De NS zijn ook gezwicht voor felle kritiek op de verbinding tussen de Randstad en het Noorden. In de oorspronkelijke plannen zouden reizigers op dat traject langer onderweg zijn dan nu, maar het spoorbedrijf gaat in de eerste zes maanden van 2007 een proef uitvoeren om treinen sneller te laten rijden vanuit Zwolle naar het Noorden. Reizigers komen dan enkele minuten eerder in Groningen of Leeuwarden aan.

In totaal rijden dagelijks tweehonderd treinen extra. De nieuwe opzet maakt een verdere groei van het aantal reizigers mogelijk, zegt de NS. In en om de Randstad gaan intercity's en stoptreinen (sprinters) vrijwel overal vier keer per uur rijden, daarbuiten wordt de frequentie twee keer per uur. Dat betekent minder reistijd van station naar station.

Met de komst van het nieuwe spoorboekje komt er een betere spreiding van treinen over het uur: intercity's en sprinters gaan zoveel mogelijk rijden in een kwartier- of halfuurdienst. In 2007 komen er zeven nieuwe stations bij: Helmond Brandevoort, Twello, Voorst-Empe, Apeldoorn de Maten, Apeldoorn Osseveld, Tiel Passewaaij en Utrecht Zuilen. Tot 2010 worden vijftien nieuwe stations geopend.

Goede richting
Reizigersvereniging Rover noemt de plannen 'een stap in de goede richting', maar wil het nieuwe spoorboekje eerst goed bekijken om een oordeel te hebben.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina