De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Jarenlang hebben de politiek en een consortium van reisconsumentenorganisaties (ROVER, ANWB, Consumentenbond) steeds maar geroepen dat de NS de afspraken omtrent punctualiteit niet haalde. Dit leek het hoofdpunt van kritiek en NS-bestuurders braken hun nek over een minder dan 1% te lage punctualiteit, ook al waren ProRail, extreme weersomstandigheden en bommeldingen grotendeels schuld. NS lijkt nu een over-reactie daarop te vertonen. Meer overstappen om de punctualiteit veilig te stellen. De nieuwe dienstregeling is bron van heel wat conflicten en discussies. Probleem is dat de ene reiziger (zoals de Hilversummer en de Meppelaar) er op vooruit lijkt te gaan, terwijl de mensen uit Purmerend zich in de kou gezet voelen. (EvD)

NS willen de treinen op tijd laten rijden, ook al gaat dat ten koste van de reis

(Trouw 2 maart 2006) Op tijd vertrekken, is door de Nederlandse Spoorwegen tot hoogste doel verheven van de nieuwe dienstregeling. Wie er straks nog gebruik zal maken van de op tijd rijdende treinen, lijkt van ondergeschikt belang.

Wat heeft een reiziger, vragen ze zich bijvoorbeeld af in Purmerend, aan een punctuele trein die zijn station niet aandoet, die precies op tijd met een rotvaart voorbij komt stuiven? Nu doet tweemaal per uur de sneltrein van Enkhuizen naar Amsterdam de stations in Purmerend aan. Maar die sneltrein wordt intercity en zal niet meer stoppen in de snel groeiende Noord-Hollandse stad. De inwoners moeten wachten op de stoptrein naar Zaandam, of de bus nemen. De kans is groot dat zij dan toch maar voor de auto kiezen.

Er zijn meer plaatsen als Purmerend, die er in de nieuwe dienstregeling op achteruitgaan. Tegenover die verliezers staan ook plaatsen die beter zullen worden bediend dan nu, zoals Hilversum, dat weer intercity-station wordt. Maar hun aantal lijkt kleiner dan het aantal plaatsen dat de kwaliteit van zijn openbaar vervoer ziet dalen.

Daar komt bij dat de treinreiziger een forse prijs moet betalen voor het streven van NS naar punctualiteit: hij moet vaker overstappen. NS knippen lijnen in stukken en laat treinen op delen daarvan heen en weer pendelen. Een storing of vertraging zorgt dan nog steeds voor problemen maar op een beperkt deel van het traject. Maar de reiziger die van de ene naar de andere kant van het land reist, kan niet onderuit zakken met een goede krant maar moet verscheidene keren overstappen. En overstappen kan meer zijn dan naar de andere kant van het perron lopen. De treinen mogen dan op schema rijden, maar het reisplezier is vergald.

Natuurlijk, ook de huidige situatie is niet ideaal. Het is moeilijk te verkroppen dat reizigers in Nijmegen in de kou staan doordat in de kop van Noord-Holland een paar spoorwegovergangen zijn gesaboteerd. De perfecte dienstregeling bestaat niet. Maar in hun nieuwe spoorboekje kiezen NS te veel voor punctualiteit. De trein dreigt onaantrekkelijker te worden voor reizigers. Dat kan de bedoeling niet zijn. Als onderneming moet NS op hun rendement letten, en die onderneming heeft te maken met overheidsnormen voor punctuele dienstverlening. Maar in de huidige plannen wordt voor een kleine verbetering op die punten de kwaliteit van het treinvervoer te veel geweld aangedaan.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina