De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

NS: minder sneltreinen, meer intercity's

(Trouw 19-01-2006) De Nederlandse Spoorwegen introduceren volgend jaar een ’geheel vernieuwde’ dienstregeling met onder meer in de Randstad elk kwartier een intercity. Reizigersvereniging Rover ziet veel achteruitgang.

Een nieuwe dienstregeling moet meer groei op het spoornet mogelijk maken en tegelijkertijd tot minder vertragingen leiden, zo heeft de NS gisteren bekend gemaakt. Daarnaast is de vernieuwing nodig omdat de huidige dienstregeling, die in hoofdlijnen al uit 1970 stamt, zijn grens heeft bereikt.

Kern van de verandering is dat er in de Randstad op drukke lijnen elk kwartier een intercity gaat rijden in plaats van elk half uur. Maar tegelijkertijd verdwijnen de sneltreinen die nu vaak ook twee keer per uur rijden. De extra stations die de sneltreinen aandoen, worden volgend jaar halteplaatsen voor intercity’s, zodat intercity-reizigers langer onderweg zullen zijn dan nu. En in de late avond en op de zaterdag- en zondagochtend vervallen treinen.

De reizigersvereniging Rover, de Consumentenbond en de ANWB hebben gisteren dan ook teleurgesteld gereageerd op de plannen van de NS. Stelden de NS een paar jaar geleden nog dat men van het spoor een soort metroachtig systeem wilde maken, nu komt daar volgens de consumentenorganisaties nog heel weinig van terecht.

Een vrees die al geruime tijd geleden werd geuit, blijkt ook bevestigd te worden: door de komst van de hogesnelheidslijn verdwijnen de intercity’s van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam. Wie straks snel van Amsterdam naar Rotterdam wil moet een forse toeslag voor de HSL betalen. Het alternatief is een intercity via Haarlem. Een pluspunt in de dienstregeling is de komst van minstens vijf nieuwe stations. Ook komen er nieuwe treinverbindingen bij, zoals tussen Den Haag en Amsterdam Zuid.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina