De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Mogelijk wordt het tijd dat de treinenloop weer onder één beheer gaat vallen. De kunstmatige opsplitsing in rails en trein door de politiek heeft tot gevolg dat de NS moeilijk door dezelfde politiek opgelegde normen kan halen. En als daarbij de politie de treinenloop rond Utrecht urenlang stil legt wegens een leeg laptop-koffertje, wordt het wel erg moeilijk. Verder valt het op dat de consumentenorganisaties kritischer lijken dan veel treinreizigers die juist tevredener waren dan eerder en ook begrip voor de soms moeilijke situaties lijken te hebben. (EvD)

Te veel treinen vorig jaar te laat

(Nederlands Dagblad 5 januari 2006)
Vorig jaar reden minder treinen op tijd dan het ministerie van Verkeer van de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft geëist. De vervoerder zei gisteren dat 84,8 procent van de treinen op tijd reed. De doelstelling was 86,5 procent.

De tegenvallende prestatie van de NS komt niet als een verrassing. Eind november was al duidelijk dat gedurende de eerste elf maanden van afgelopen jaar te weinig treinen op tijd reden. De NS had alleen december om de schade in te halen.

Het spoorbedrijf wijt de slechte prestatie aan het uitzonderlijk hoge aantal rampdagen van de afgelopen maanden. Sneeuw in maart, tropische temperaturen in mei en juni, een aantal grote computerstoringen bij ProRail en ontsporingen bij Amsterdam Centraal deden de punctualiteit kelderen.

Onderhoud aan het spoor heeft vooral in de weekeinden van 2005 geleid tot extra vertragingen. Verder heeft de angst voor terrorisme bijgedragen aan het aantal vertragingen. Vorig jaar werden verscheidene treinen stopgezet na de vondst van verdachte pakketjes.

Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft al eerder NS opgedragen de problemen met de punctualiteit te onderzoeken. De resultaten hiervan moeten volgens een woordvoerster van het departement nog binnenkomen. Als Schultz ontevreden blijft, kan ze zwaardere sancties opleggen, zoals een dwangsom. Het ministerie moet de definitieve punctualiteitscijfers nog ontvangen.

,,Voor de zoveelste keer heeft de NS zijn afgesproken kwaliteitsnorm niet gehaald'', luidde de reactie van reizigersvereniging Rover. De dienstverlening van de NS is weer verslechterd, terwijl de treinkaartjes duurder zijn geworden, aldus Rover. ,,Het bedrijf is ten dode opgeschreven als er nu niet echt heel snel iets gebeurt.'' De vereniging houdt spoorbeheerder ProRail overigens ,,in hoge mate'' verantwoordelijk voor de problemen bij de NS. ProRail onderhoudt onder meer de rails, wissels, bovenleidingen en seinen.

Trucje

Rover vindt dat de NS moeten worden afgerekend op het percentage reizigers dat op tijd aankomt in plaats van op punctualiteit van treinen. De reizigersorganisatie zegt dat in een reactie op plannen van de Spoorwegen om het aantal vertragingen met een truc terug te brengen. Dit kan door in het spoorboekje de reistijden tussen stations te verlengen.

Het is een foefje dat is afgekeken van vliegtuigmaatschappijen. Die hebben de laatste jaren ondanks modernisering van de vloot en kortere vliegtijden, de reistijden in de dienstregeling alleen maar langer gemaakt. Op die manier komt een toestel dat twintig minuten te laat vertrekt, door de ruim genomen reistijd toch op tijd aan.

De Spoorwegen hebben soortgelijke plannen. Het op papier verlengen van de reistijden, al was het maar met één minuut, brengt financieel voordeel. Treinen tellen pas als te laat na drie minuten, door de bandbreedte op te rekken, lijkt het of de treinen beter op tijd rijden.

De NS mogen de tarieven verhogen zodra over een periode van twaalf maanden een stiptheid van gemiddeld 86,8 procent wordt bereikt. Tot nu lukte dat maar matig. In het derde kwartaal van vorig jaar, toen de sneeuwstormen nog moesten komen, was het cijfer slechts 85,9. Een aanpassing van het spoorboekje is een goedkope manier om dat probleem te omzeilen en extra geld te verdienen.

Voor reizigers verbetert er niets. ,,De treinen rijden dankzij een boekhoudkundige truc op tijd, maar de reiziger mist eerder zijn aansluiting en komt vaker te laat'', zegt Rikus Spithorst namens Rover. NS geven in het interne document ook toe dat dit de keerzijde is van het plan. Aan uitvoering zou, zo verzekerde een woordvoerder van NS, nog niet worden gedacht.

Volgend jaar verandert met de komst van de hogesnelheidstreinen en de opening van de Betuwelijn het hele spoorboekje al. Dan is er meer ruimte om te schuiven. Vorig jaar besloten de Spoorwegen overigens om niet langer over vertragingen te spreken, maar reizigers alleen nog goed nieuws te brengen door op stations om te roepen dat een trein over een bepaald aantal minuten arriveert.

'Spoorsector schiet tekort bij noodweer'

(NU-NL 5 januari 2006) Bij bar winterweer schiet de spoorsector tekort. In het verleden geleerde lessen bij extreem winters weer worden niet toegepast, met als gevolg vele gedupeerde reizigers.

Deze conclusie trekken zes consumentenorganisaties, waaronder reizigersvereniging Rover, de ANWB en de Consumentenbond, uit de chaos op het spoor van vrijdagavond. Toen konden de Nederlandse Spoorwegen op veel plaatsen niet langer treinen laten rijden door zware sneeuwval en lage temperaturen.

De consumentenclubs hebben donderdag om opheldering gevraagd in een brief aan minister Peijs en staatssecretaris Schultz van Haegen van Haegen (Verkeer) en aan de directeuren van de NS en spoorbeheerder ProRail.

Verwarmd

Wissels vriezen vast terwijl deze verwarmd moeten worden, treinen zijn niet bestand tegen sneeuw en de spoorsector schakelt niet over op een nooddienstregeling, menen de organisaties. Ze eisen een noodscenario voor dergelijke situaties. Het gaat ze vooral om maatregelen zodat de treinen volgens een nooddienst kunnen rijden en reizigers goede informatie krijgen. Bovendien moet de sector afspraken maken over noodopvang voor gestrande passagiers.

De kritiek van de consumentenorganisaties komt op een slecht moment voor de NS. De vervoerder ligt al zwaar onder vuur, omdat te veel treinen afgelopen jaar vertraging opliepen. Dat wijt de NS aan een aantal omvangrijke storingen op het spoor en aan een aantal ontsporingen bij Amsterdam Centraal. Bovendien vond er veel onderhoud aan de rails plaats, waardoor veel treinen uitvielen.

Ook dit jaar moeten reizigers rekening houden met vertragingen. ProRail is van plan wederom veel onderhoud aan het spoor te plegen. De NS overlegt momenteel met het ministerie van Verkeer over de beoogde punctualiteit voor 2006.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina