De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Hogesnelheidslijn krijgt 1,25 miljoen reizigers minder

Passagiers haken af door langere reistijd

(Trouw 6 april 2006) De High Speed Alliance (HSA) houdt rekening met ruim een miljoen minder reizigers voor de hogesnelheidslijn. Dit zegt directeur Nol D÷bken van het spoorbedrijf dat gaat rijden op de nieuwe lijn naar Brussel en Parijs in een interview met deze krant.

De prognose van vijf jaar geleden, toen de Nederlandse Spoorwegen en KLM begonnen aan de hogesnelheidstrein, was 25 miljoen reizigers in 2010. "Daar zitten toch wel iets onder, denken we nu", zegt D÷bken. Hij schat het aantal instappers 5 procent lager dan eerder verwacht.

"Op een paar punten ziet het vervoer er toch iets anders uit dan de plannen van vijf jaar geleden", verklaart D÷bken de tegenvallende aantallen. "Wij rekenden op meer aanvoer van reizigers via de Hanzelijn en de Zuiderzeelijn."

"Die nieuwe spoorlijnen komen er mogelijk wel", zegt HSA-directeur D÷bken, "maar het zal iets later zijn dan verwacht. Ook is er in BelgiŰ tussen Brussel en Antwerpen acht minuten meer reistijd nodig. Dat betekent dat een aantal reizigers afhaakt."

Een deel van de schade die HSA lijdt wil D÷bken verhalen op de Nederlandse overheid. In de contracten die eerder werden gesloten was namelijk sneller vervoer in BelgiŰ opgenomen.

In welke kleurencombinatie de snelle trein gaat rijden is nog onduidelijk. "Rood zal dominant zijn. We kijken nog naar de juiste schakering, want er zijn 150 kleuren rood en de vormgeving moet ook passen bij het concept van de sprinters en de intercity"s en bovendien bij de ICE naar Duitsland en de huidige snelle trein naar Parijs, de Thalys."

De hogesnelheidstrein rijdt in juli volgend jaar voor het eerst. Zeven tot tien jaar te laat, vindt D÷bken. Het nemen van een besluit over de lijn heeft te lang geduurd.

"In eerdere plannen over de infrastructuur zou hij er in 2000 al zijn. BelgiŰ is ons 10 jaar voor. De Fransen rijden al 25 jaar. De Duitsers, Italianen, Spanjaarden zijn ook al lang bezig."

Hogesnelheidslijn / "In drie uur naar Parijs, dat staat nog steeds"

(Trouw 6 april 2006) Over een jaar is de hogesnelheidslijn klaar. In juli volgend jaar rijdt de snelle trein zes keer per uur van en naar Amsterdam.

"In een half uur van Amsterdam naar Rotterdam. In drie uur ga je naar Parijs. Dat is een perspectief dat nog steeds staat", zegt Nol D÷bken, directeur van de High Speed Alliance (HSA), die volgend jaar de hogesnelheidstrein exploiteert. HSA is een gezamenlijk bedrijf van de Nederlandse Spoorwegen (90 procent) en KLM (10 procent).

"We hebben een positief product: snel en comfortabel vervoer", verklaart D÷bken. HSA rekent in de eerste jaren op vijftien tot twintig miljoen reizigers per jaar. Twee derde daarvan is binnenlands vervoer en de rest internationaal.

De groei van het aantal reizigers gaat minder snel dan eerder gedacht, zegt D÷bken. De prognose van vijf jaar geleden, toen de Nederlandse Spoorwegen en KLM begonnen aan de hogesnelheidstrein, was dat er 25 miljoen reizigers zouden zijn in 2010. "Daar zitten we toch wel iets onder, denken we nu." D÷bken gaat uit van 5 procent, ruim een miljoen, minder instappers.

"Op een paar punten ziet het vervoer er toch iets anders uit dan de plannen van vijf jaar geleden", verklaart D÷bken. "Wij rekenden op meer aanvoer van reizigers via de Hanzelijn en de Zuiderzeelijn. Die nieuwe spoorlijnen komen er mogelijk wel, maar het zal iets later zijn dan verwacht. Ook is er in BelgiŰ tussen Brussel en Antwerpen acht minuten meer reistijd nodig. Dat betekent dat een aantal reizigers afhaakt."

D÷bken verwacht dat HSA na een paar jaar winst gaat maken. "Er is altijd rekening mee gehouden dat we de eerste jaren verlies lijden", zegt hij. "Wij doen forse investeringen." De onderneming moet ook de kosten voor het gebruik van het spoor terugverdienen. Na een "ingroeiperiode" van vier jaar betaalt HSA 148 miljoen euro voor gebruik van het spoor. In de jaren daarna loopt het bedrag op.

Kaartjes wil HSA vooral verkopen via internet en in het binnenland kan men reizen met de OV-chipkaart, die nog ge´ntroduceerd moet worden. D÷bken zegt dat er ook verkoopbalies komen op alle stations in Nederland waar de hsl stopt. Voor een kaartje aan de balie moet extra worden betaald. Dat is nu ook al zo bij de ticketverkoop voor de Thalys.

"We zijn nog heel voorzichtig met mededelingen over wat een reis, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Rotterdam, straks kost", zegt D÷bken. "Het hangt af van vraag en aanbod op het moment dat we echt gaan rijden. De Nederlandse overheid heeft ervoor gekozen de hsl tegen een zo hoog mogelijk bedrag aan te besteden. Dat betekent dat wij ook de opbrengst moeten maximeren. Wij zoeken een evenwicht: zoveel mogelijk kaartjes verkopen tegen een zo hoog mogelijk bedrag. Er blijft een alternatief: de reiziger kan nog steeds een paar keer per uur met de gewone intercity van Amsterdam naar Rotterdam. Wij richten ons op reizigers die extra willen betalen voor sneller en comfortabeler vervoer. Een kaartje wordt zeker niet twee keer zo duur als een rit Amsterdam-Rotterdam op dit moment, maar op piekmomenten kan het wel in die richting gaan", verklaart D÷bken.

Voor het internationale vervoer gaat HSA het systeem toepassen dat ook in de luchtvaart gebruikelijk is: selective marketing prices. De prijs van een kaartje is afhankelijk van de vraag op dat moment.

"Net als in een vliegtuig moet je straks in de trein niet aan je buurman vragen wat hij heeft betaald." Op de binnenlandse markt moet er volgens de HSA-directeur meer duidelijkheid zijn over prijzen. "Daar wordt het wat stabieler en transparanter."


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina