De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Zelfs de Formule 1 loopt warm voor het milieu

(Volkskrant 27 februari 2007) Honda rijdt komend raceseizoen rond met een print van de aarde op de auto. Voor het milieu, zegt de fabrikant.

De strijders tegen de opwarming van de aarde hebben een onverwachte bondgenoot gekregen: de Formule 1-stal van Honda.

In het komend Grand Prix-seizoen zal, geheel tegen de traditie in, op de raceauto's van Honda geen reclame worden gemaakt. Het Japanse fabrieksteam volstaat met een grote afbeelding van de aarde.

Niet één auto is zo vervuilend als een Formule 1-bolide. Om 100 kilometer te rijden is 50 liter brandstof nodig. Teambaas Nick Fry van Honda houdt daarom rekening met cynische commentaren: "De Formule 1 en het milieu zijn gezworen vijanden. Maar wij vinden het belangrijk om iets te doen. Omdat we zo in de belangstelling staan, kunnen we op deze manier veel mensen attent maken op de milieuproblemen."

De afbeelding van de aarde, die over het hele oppervlak van de RA 107 van Honda is geprint, wordt gevormd door de namen van donateurs die geld hebben gestort op de rekening van een milieuorganisatie.

Alleen onder een microscoop zullen de namen zichtbaar zijn. Het motto van Honda in het komend raceseizoen is "Onze auto is jouw auto.

Volgens teambaas Fry is op de auto plaats voor zo"' n twee miljoen namen van sympathisanten. De bijna 40 vaste sponsors van Honda zijn allen akkoord gegaan met het verdwijnen van hun namen en logo's van de auto.


De kritische mobilist 2007


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina