De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Utrecht, Breukelen en Fietsersbond weten tenmiste hoe het echt moet en doen het samen nog ook. Geen extra autobeton zoals de A4 tussen Delft en Rotterdam, ook geen verdubbeling van snelwegen, maar voorrang voor de forens op de fiets op een verbeterde fietsroute als DE oplossing voor files. Bespaart heel wat maatschappelijke kosten EN is veel beter voor gezondheid en milieu. Goed voorbeeld voor veel andere gemeenten! (EvD)

Fietsstraat gaat concurrentie aan met A2

(Trouw 6 november 2008) Filevrij in de spits van Breukelen naar Utrecht. Dat kan via de verbeterde fietsroute die vandaag in gebruik wordt genomen. De nieuwe route Breukelen-Utrecht maakt fiets in de spits sneller dan de auto. Voorbij industrieterrein Lage Weide en Maarssenbroek in de richting van Breukelen is het stuk Westkanaaldijk voorrangsgebied voor fietser geworden. Onder de aanduiding 'Fietstraat, auto te gast'.

Veel bewolking, met hier en daar wat regen. Dat lijkt geen weer om naar je werk te fietsen, eerder het beste argument om toch maar in de auto te stappen, de file ten spijt. Maar eenmaal op de fiets valt het doorgaans reuze mee, zegt Hugo van de Steenhoven. „Het regent minder vaak dan je denkt”, aldus de directeur van de Fietsersbond. „En dan blijkt de fiets voor velen snel en comfortabel.”

Van der Steenhoven zelf stapt vanmiddag op de fiets voor een wedstrijdje met Lodewijk de Waal, voorzitter van de zogeheten Taskforce Mobiliteit, en de verkeerswethouders van Breukelen en Maarsen. Trappend nemen ze de nieuwe fietsstraat langs het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik. Ze nemen het niet zozeer op tegen elkaar als wel tegen de auto’s op de A2. Naar voorbeeld van het Britse tv-programma ’Top Gear’ gaan ze kijken wie vanuit Breukelen het eerst op industrieterrein Lage Weide is.

„Je zou de mensen de kost moeten geven die de snelweg pakken voor een korte afstand als deze”, zegt Van der Steenhoven. „De helft van de automobilisten rijdt afstanden van minder dan 7,5 kilometer. Tegelijk zijn er ook zeker honderdduizend mensen bereid om meer dan 15 kilometer te fietsen, als de routes maar kwalitatief goed zijn.”

Op de fietsstraat – uitgevoerd in rood asfalt, voorzien van led-verlichting en ontdaan van obstakels – mogen wel auto’s rijden, maar ze moeten zich aanpassen aan de fiets. Die geniet voorrang. De straat loopt langs het kanaal tot aan het industrieterrein en sluit daarna aan op bestaande fietsstroken in Utrecht.

„Op langere termijn zouden we ook in de stad graag vrijliggende fietspaden zien, maar je hebt nu een goede fietsverbinding vanaf de woonkernen in Breukelen en Maarsen naar Utrecht-centrum”, aldus Van der Steenhoven. „Op de bijbehorende fietskaart kun je zien waar je vanaf je huis op de route kunt aantakken.”

Breukelen-Utrecht is de eerste van vijf fietsroutes uit het project Fiets Filevrij van de Fietsersbond en enkele lokale overheden. De andere vier routes – Zaandam-Amsterdam, Rotterdam-Delft, Den Haag-Zoetermeer en Apeldoorn-Deventer – moeten in de loop van volgend voorjaar klaar zijn. Fiets Filevrij valt weer onder FileProof, ruim veertig proefprojecten waarmee het ministerie van verkeer en waterstaat de files op autowegen wil verminderen.

„Een kwart van de mensen die in de spits in de auto zitten, ziet de fiets als een alternatief”, weet Van der Steenhoven uit onderzoek. „Dat percentage nastreven is wel erg ambitieus. Maar als de werkgever de fietsvergoeding die de belasting toestaat ook daadwerkelijk geeft, als een fiets van de zaak mogelijk is en als er goede fietsroutes liggen, kunnen we een heel eind komen. Het hoeft ook niet vijf dagen in de week. Twee of drie helpt ook al om files te verminderen, die meestal worden veroorzaakt door die laatste 200 300 auto’s.”

Elektrische fiets helpt in strijd tegen files

Fietsfabrikant Sparta meldt zich vanmiddag met zijn topmodel Ion om de wedstrijd tegen de auto’s in het voordeel van de fietsers te beslissen. Dat is niet alleen reclame, vindt directeur Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond. „Fiets Filevrij steunt op drie onderdelen: werkgevers die het fietsen stimuleren, verbetering van de wegen en wegwijzers, en communicatie en innovatie. Daarbij kan ook de elektrische fiets helpen. Daarom doen we met Sparta een proef in Apeldoorn: vijf werknemers van de Belastingdienst gebruiken zo’n fiets drie maanden, daarna volgen vijf anderen, en dat een jaar lang.”


 

De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina