De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Niet alleen in Engeland, ook in Belgie vinden we stoere politici die "voor het milieu gaan". De groenen wijzen echter op gebakken lucht in de plannen. In elk geval helpt de ecotax ervoor dat de rijksbegroting sluitend werd. (EvD)

BelgiŽ / Milieu dominant in begroting
Taksen op verpakkingen en groene aftrek voor bedrijfsauto’s


(Trouw 20 maart 2007) BelgiŽ heeft opnieuw een sluitende overheidsbegroting. En het is nog een groene begroting ook, in lijn met de heersende trend in Europa.

Het heet ’begrotingsconclaaf’ en is traditie geworden in het Belgische kabinet: elk voorjaar trekken de ministers zich enkel dagen terug op een plaats buiten het woelige Brussel om definitief de knopen door te hakken voor ’s lands huishoudboekje.

Premier Guy Verhofstadt stelt zich persoonlijk garant voor uitstekende hapjes en drankjes en afgelopen weekeinde bleek opnieuw hoe heilzaam dat is: de Belgische regering heeft alweer een sluitende begroting en sloot daarmee wonderwel aan bij de grote bestuurlijke trend van dit moment, het milieu.

Het zijn mede de nieuwe maatregelen voor het klimaat die de staatsinkomsten optillen tot een bescheiden overschot van 0,3 procent van het bruto binnenlands product. Zo verwacht de regering 67 miljoen euro aan inkomsten door nieuwe belastingen op plastic zakjes, huishoudfolie en wegwerpbestek.
Nog eens 64 miljoen is te verwachten door een nieuwe manier om bedrijfswagens te belasten: op basis van milieucriteria. Vanouds is 75 procent van de aanschafwaarde van een bedrijfswagen in BelgiŽ aftrekbaar, maar straks varieert dat percentage tussen de 60 en 90 procent, al naar gelang de CO2-uitstoot van de gekochte auto.

Toch hebben de milieubeweging en de groenen in BelgiŽ kritiek op deze maatregelen. Ze zijn er namelijk vooral gekomen ter vervanging van een eerder aangekondigd en veel stoerder plan dat voorlopig niet doorgaat. Aanvankelijk wilde de regering Šlle verpakkingen belasten, en niet alleen de zakjes, de folie en het plastic bestek. Die belasting had 320 miljoen euro moeten opleveren en wordt door de huidige maatregelen noch financieel, noch milieutechnisch gecompenseerd.

Om het ’gat’ van de op de lange baan geschoven verpakkingsbelasting te dichten, moest de regering ook nog extra streng beleid tegen fiscale fraude aankondigen. Dat levert naar verwachting 90 miljoen euro op. De rest van het gat moet worden gedicht met inkomsten uit de vennootschapsbelasting. Door fiscaal gunstige tarieven en lobbywerk van Verhofstadt trekt BelgiŽ veel buitenlandse bedrijven aan, wat de inkomsten flink opdrijft.

Er is dus een stoer milieuplan vervangen door een stel veel minder stoere kleine milieumaatregelen, zeggen de groenen. Bovendien, vinden zij, ’praat’ de begroting wel veel over het milieu, maar zit daar ook veel ’gebakken lucht’ bij. Wat te denken, bijvoorbeeld, van het plan om de milieukorting waarop men recht heeft als men een relatief zuinige nieuwe auto koopt, direct uit te betalen in plaats van na de gebruikelijke twee jaar. Dat zal de koper van een auto aanspreken, beamen de groenen, maar het milieu is nog even ver. Liever zien ze positieve maatregelen als die van de roetfilter in Nederland. Wie de filter in zijn dieselauto laat installeren, kan in Nederland rekenen op een behoorlijke subsidie.

Toch heeft de Belgische regering zijn nek uitgestoken. Want onder de regeringen in de Europese Unie staat het milieu plots bovenaan de agenda, maar het is de vraag of dat ook al voor de burgers geldt. Vorige week nam Vlaanderen de proef op de som door de verhoogde concentratie fijn stof, veroorzaakt door warm weer, te beantwoorden met een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op de snelwegen. Het aantal overtreders was op de eerste dag zo hoog dat Touring, de Belgische ANWB, clementie vraagt voor de drieduizend geflitste automobilisten. Kennelijk voelt nog lang niet elke Belg zich aangesproken door het nieuwe milieubeleid. Maar Verhofstadt is stellig als altijd. „In de komende jaren zal het milieu in elke begroting topprioriteit hebben.”


De kritische mobilist 2007


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina