De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

De autovrije dag 2008 was weer een succes waar wandelaars en fietsers van genoten. Sommigen verlangen zelfs naar een WEKELIJKSE autovrije zondag. Maar in Amsterdam was het succes groter dan in Rotterdam. Rotterdam: volgend jaar beter? (EvD)

Autovrije dag rustig verlopen

De autovrije dag die zondag in 21 steden en dorpen werd gehouden, is voor zover bekend rustig verlopen. Dat zei een woordvoerster van Milieudefensie, die de dag coördineerde.

In Amsterdam werd één persoon aangehouden voor het niet opvolgen van instructies van een verkeersregelaar, meldde de politie. Er werd daar ook veel gescholden door automobilisten die er geen begrip voor hadden dat ze de stad niet in konden.

Vorig jaar kende de hoofdstad nog veel problemen. Iemand reed in op een handhaver en er werden verkeersregelaars bedreigd of geslagen. Maar dit jaar liep het "stukken beter''.

Dat kwam volgens de politie onder meer door een verbeterde inrichting van de afzettingen en de inzet van extra verkeersregelaars.

Deelnemende steden

Deelnemende steden aan de autovrije of autoluwe dag waren behalve Amsterdam, onder meer Maastricht en Goes. In al die steden waren de straten in het centrum autovrij. Sommige deelnemers organiseerden straatactiviteiten.

Is het autovrije zondag? Maar dáár rijden toch auto’s?!

(AD 21 september 2008) Toeterende automobilisten, ringelende trams en heel veel uitlaatgassen. De Rotterdamse Coolsingel stond gisteren in het teken van de autovrije zondag. Alleen viel het niemand op.

,,Is het autovrije zondag? Maar daar rijden toch allemaal auto’s?! Ik dacht dat dit deel van de Coolsingel was afgesloten voor iets met jongeren.’’ De Rotterdamse Marianne kijkt wat verwonderd om zich heen.

Ook Wolf Mannens, die met zijn kinderen over de Coolsingel struint, is volledig ontgaan dat het vandaag autovrije zondag is. ,,Ik dacht dat dit vanwege het jongerenjaar is. Vorig jaar stonden ze hier nog met allemaal stands over het milieu.’’

Het contrast tussen de eerste en de tweede editie van de Rotterdamse autovrije zondag, die gisteren ook in andere steden werd gevierd, is groot. Vorig jaar sloot het stadsbestuur voor een dag de hele Coolsingel en gaf een groots milieufeest. Gevolg: het verkeer in de binnenstad liep volledig vast en de klachten waren niet van de lucht.

Dit keer is nog slechts een kleine strook voor de ingang van het stadhuis afgezet. Achter de schermen razen de trams en auto’s vrolijk door. Ook geen folderende vrijwilligers van milieuorganisaties dit keer. In plaats daarvan staat het afgesloten gedeelte volledig in het teken van de jeugd. In de aanloop naar het jongerenjaar 2009 dat in Rotterdam plaatsheeft, worden de Your World City Games gehouden.

,,De symbolische waarde van de autovrije zondag had inderdaad wel wat steviger gemogen,’’ erkent aanwezig GroenLinks-wethouder Rik Grashoff. ,,Het is ook een kwestie van leren. Vorig jaar hebben we het pas voor het eerst gedaan. We moeten nog een beetje zoeken naar de goede vorm. Dat we de lege straat nu combineren met de jongeren vind ik al heel goed,’’ vergoeilijkt hij.

Het linkse deel van de gemeenteraad sprak er vorige week echter schande van. De kadotasjes die bezoekers van de P+R terreinen aan de rand van de stad gisteren ontvingen, hadden wat hen betreft maar weinig van doen met de autovrije zondag. Volgend jaar beter dus, luidde de dringende boodschap.

Wandelen en fietsen op autovrije dag

In veel steden kunnen fietsers en wandelaars zondag hun hart ophalen. Milieudefensie viert dan de tiende verjaardag van de zogenoemde autovrije dag. De straten in het centrum van 22 dorpen en steden zijn autovrij.

Onder meer in Amsterdam, Maastricht en Goes zijn de straten een dag van de wandelaars en fietsers. Sommige steden organiseren op de autovrije dag allerlei straatactiviteiten. Amsterdam spant de kroon met ruim honderd activiteiten. Zo is daar de Dam tot Dam loop, een Formula Zero Race (racen zonder CO2-uitstoot) en de recordpoging de langste hinkelbaan te vormen. De autovrije dag is een initiatief van Milieudefensie.


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina