De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

In het nummer van 8 mei 2006 van "het E-zine op wielen; uw informatiebron over
auto- en motornieuws"
weer heel wat auto-geneuzel wat blijkt uit de inhoudsopgave:

Nieuwe Toyota Yaris: blijvend succes
Vernieuwde Daihatsu Cuore nog altijd zuinigste benzineauto van Nederland
Moto Morini
Moto Guzzi
Natuurlijke vezel
Afrikaanse misstanden

Ford GT
Goedkoper parkeren voor schone auto's
Parkeren

Maak kans op gratis vakantie of WK Oranje shirt
Mercedes-koplampen met instelbare lichtfuncties
Sterkste truck
Bijna helft Britten babbelt met auto
Volkswagen op 1

Onder de hierboven cursief weergegeven kopjes toch wel enkele wetenswaardigheden van belang voor de relatie auto - milieu, auto - sociale rechtvaardigheid en wat de Britten betreft de autogekte.

Vernieuwde Daihatsu Cuore nog altijd zuinigste benzineauto van Nederland

In deze peperdure tijden van op hol slaande euro's, uit de hand lopende brandstofprijzen en veelal niet meer (contant) te betalen vierwielers vormt de vernieuwde Daihatsu Cuore qua aanschaf een vriendelijk en opvallend lichtpuntje. Deze kleine, moderne auto wisselt immers voor een zachtaardige prijs van zo'n EUR 7.990,- van eigenaar. De vernieuwde Cuore heeft, net als het vorige model, een 1.0 12V DVVT-motor. Deze benzinekrachtbron ontwikkelt een rijk koppel., zodat de auto zowel in het stadsverkeer als op de snelweg goed weet mee te komen. Met deze Cuore bewijst Daihatsu opnieuw dat milieuvriendelijk rijden en pittige prestaties goed met elkaar kunnen worden gecombineerd. De nieuwe voorbumper en radiatorgrille vormen opvallende wijzigingen aan het exterieur. Ze geven de Cuore een verfijnder aanzicht. Wat betreft interieurbekleding heeft de fabrikant onderscheid gemaakt tussen de 3-deursversie en de 5-deursversie. Eerstgenoemde heeft namelijk een interieur in zwarte en grijze tinten en laatstgenoemde heeft een interieur dat voor een groot deel is uitgevoerd in de kleur beige. Ook het dashboard is opgefrist. De kleur hiervan is afgestemd op de kleur van het interieur. En om het zitcomfort te verbeteren is de zitting van de voorstoelen met 30 millimeter verlengd. De zuinige 1.0 driecilinder DVVT-benzinemotor met twee bovenliggende nokkenassen heeft een zeer
laag brandstofverbruik. Z'n dorst gaat niet verder dan pakweg 4,5 liter op 100 kilometer. Qua milieu weet de Cuore uitstekend te presteren met een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer (3-deursversie). Kortom, de Daihatsu Cuore gooit opnieuw hoge ogen qua brandstofverbruik, milieuvriendelijkheid en... aanschafprijs! Kijk op http://www.daihatsu.nl

Natuurlijke vezel

Volkswagen gebruikt in het interieur van de Fox een noviteit. De hemelbekleding is namelijk versterkt met natuurlijke vezels van de curauŠplant, een lid van de bromeliafamilie. Het is een milieuvriendelijke oplossing die in BraziliŽ, waar de Fox wordt geproduceerd, werk oplevert voor duizenden mensen in het Amazone-gebied. In het algemeen wordt de hemelbekleding in een auto vervaardigd van met glasvezel versterkt polyurethaan. Voor meer info omtrent de Fox kijk op http://www.volkswagen.nl

Afrikaanse misstanden

Terwijl de bevolking hol uit de ogen kijkt van de honger, schaft de regering van Kenia luxe auto's aan. Twee belangrijke Keniaanse groepen van activisten hebben de overheid openlijk bekritiseerd wegens deze volgens hen zeer extravagante uitgaven. De regering gaf sinds 2002 ruim twaalf miljoen dollar uit aan nieuwe voertuigen. Voor dit bedrag hadden 25.000 kinderen zeker acht jaar lang onderwijs kunnen volgen. Bovendien zijn in het noorden van het land vier miljoen inwoners aangewezen op internationale voedselhulp. Alleen al tussen januari 2003 en september 2004 kocht de overheid 57 Mercedessen, 42 Land Cruisers en 33 andere terreinauto's...

Goedkoper parkeren voor schone auto's

Naast Amsterdam en Nijmegen hebben ook Groningen, Gouda en Eindhoven oren naar de invoering van goedkope parkeertarieven voor schone auto's... Deze vijf steden doen mee aan een proefproject om zo'n systeem op te zetten. Er wordt momenteel een wetswijziging uitgewerkt om gemeenten per 1 januari a.s. de mogelijkheid te geven voor zuinige en minder milieuvervuilende auto's minder in rekening te brengen. Zo'n project is in Zweden al succesvol. Schone auto's kunnen daar op gemeentelijke parkeerplekken, zij het voor beperkte tijd, zelfs gratis terecht.

Parkeren

Over parkeren gesproken..... Het duurt gemiddelt 26 seconden om de auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten, duurt dit 31 seconden. En als een ongeduldige automobilist(e) begint te toeteren omdat het allemaal niet snel genoeg gaat, dan duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden!
(de automobilist in Amsterdam en Rotterdam zal zich niet herkennen in deze tijden.....)

Bijna helft Britten babbelt met auto

Bijna de helft van de Britse autorijders voert op gezette tijden een gesprekje met de auto. Ze geven een schouderklopje tijdens de rit en na afloopt volgt er vaak een... complimentje. Dat bleek onlangs uit een onderzoek onder tweeduizend automobilisten. Ongeveer 40 procent van de eigenaren vindt dat zijn auto wel degelijk een karakter heeft en zelfs in staat is zich beroerd te voelen. Vooral vrouwen geven hun auto een koosnaampje!


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina