De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Milieudefensie daagt importeur Volkswagen voor rechter


(Amsterdam, 11 november 2008) Milieudefensie spant een rechtszaak aan tegen Pon's Automobielhandel, de importeur van Volkswagen, Seat, Audi en Skoda in Nederland. Pon overtreedt Nederlandse en Europese regels die autofabrikanten verplicht in hun reclames duidelijkheid te geven over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Milieudefensie heeft na een oproep onder haar leden honderden voorbeelden ontvangen van autoadvertenties die niet aan de wet voldoen. Tientallen importeurs zijn aangeschreven en gewezen op de wettelijke eisen. Daarop beloofden de meesten zich voortaan wel aan de wet te houden of hun advertentiebeleid nader te onderzoekeken. Alleen importeur Pon stelde dat er niets mis is met zijn reclames en ze niet zal aanpassen. Reden voor Milieudefensie de rechter om een oordeel te vragen.

Sinds 1999 is er al een Europese Unie richtlijn voor autoadvertenties en buitenreclames die ook verankerd is in de Nederlandse wetgeving. Zo moet informatie over het verbruik en de uitstoot van auto's gemakkelijk leesbaar en begrijpbaar zijn. In de advertenties van Pon zijn deze teksten niet aanwezig of nauwelijks leesbaar en op verwarrende wijze omschreven.

"Milieuinformatie is nu vaak alleen leesbaar met een loep, terwijl het een belangrijk deel van een autoadvertentie hoort te zijn. Op basis van die informatie kunnen consumenten kiezen voor een zuinige en schonere auto. Ook stimuleert het de concurrentie tussen fabrikanten om minder milieuschadelijke auto's te ontwikkelen. Alle reden dus om de wetgeving serieus te nemen”, zo stelt Meta Meijer, campagneleider Verkeer van Milieudefensie.

In andere EU-landen hebben zusterorganisaties van Milieudefensie al successen geboekt. Zo is in BelgiŽ inmiddels in alle advertenties en buitenreclames voor iedereen inzichtelijk wat een auto verbruikt. Het Europees Parlement heeft vorig jaar een resolutie aangenomen om de advertentieregels verder aan te scherpen. In de toekomst zullen ook autoreclames, net als nu bij sigarettenreclames, een vast kader bevatten met daarin onder meer het energielabel, het verbruik en de CO2-uitstoot.


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina