De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

De VID constateert: "minder files doordat de brandstofprijzen sterk zijn gestegen". De NS constateert jaar op jaar groeiende aantallen reizigers. De ANWB zet er nog wat kanttekeningen bij maar de algemene strekking blijft overeind: hoge kosten per kilometer drukken het aantal gereden autokilometers. Op zich een logisch verband, maar de Nederlander gaat dus niet elders extreem bezuinigen om maar zijn (auto)kilometers (met name recreatie) te blijven rijden. Dat voorspelt indirect ook succes voor de kilometerheffing. Miner files, minder verkeerslawaai, minder fijn stof en minder extra asfalt MITS we de alternatieven als OV en fiets goed boven twfel houden en verder ontwikkelen. (EvD)

'Minder files door dure brandstof'

(NRC 25 juli 2008) Er staan minder files doordat de brandstofprijzen sterk zijn gestegen. Die conclusie trekt de Verkeers Informatie Dienst (VID) op basis van de filestatistieken van het tweede kwartaal van dit jaar. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar stonden er volgens
de VID bijna 3 procent minder files.

,,We kunnen niet anders concluderen dan dat het door de brandstofprijzen komt'', zegt Patrick Potgraven van de VID. Eerder signaleerden buitenlandse filediensten een zelfde ontwikkeling.

De VID merkt dat er vooral minder files staan op zaterdag en zondag. Recreatief verkeer is gevoeliger voor stijgende brandstofprijzen dan werkverkeer. Bovendien is het aantal afgelegde kilometers per auto het afgelopen kwartaal gedaald.

Het belangrijkste knelpunt de afgelopen drie maanden was Culemborg, op de A2 richting Den Bosch. Het verkeersplein neemt hiermee de toppositie over van Hoogmade, op de A4 richting Delft. De A2 is volgens de VID sowieso een probleemweg: de weg komt vier keer voor in de top 10-lijst met drukste trajecten van Nederland.

De ANWB stelt in een reactie de conclusies van de VID ,,te kort door de bocht'' te vinden. ,,Er spelen meer factoren mee dan alleen de brandstofprijzen'', legt een zegsman uit. ,,Denk aan het weer, werkzaamheden aan de weg en hoe de vakanties vallen.''

De ANWB meet geen resultaten per kwartaal, zoals de VID. Wel constateert de automobielorganisatie dat de verkeersdrukte op werkdagen het afgelopen half jaar met 6 procent is gegroeid. Vooral de zwaarte van de ochtendspits blijft toenemen. De verkeersdienst beaamt de constatering dat de A2 ook zijn knelpuntenranglijst aanvoert.


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina