De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

ALS groene stroom doorzet, kan een doorbraak van elektrische auto's mogelijk milieuvoordelen op het gebied van luchtkwaliteit opleveren. De NS zal voorlopig echter nog wel groener zijn dan al die autootjes met  e e n  persoon erin, blijven treinreizen en nog beter fietsen dus. (EvD)

Elektrische auto in stroomversnelling

(AD 17 juni 2008) De elektrische auto staat aan de vooravond van een definitieve doorbraak. Energieproducent Essent presenteerde gisteren een plan voor de standaardisering en distributie van de elektriciteit.

Een groot aantal autofabrikanten wil rond 2010 de eerste ‘plug in- accu’s’ voor hun modellen gereed hebben. Volkswagen, Nissan en General Motors zijn daartoe de afgelopen weken samenwerkingsverbanden aangegaan met producenten van accu’s.

Ook General Motors heeft zich bij een batterijmaker ingekocht en gisteren werd bekend dat Peugeot en CitroŽn gaan samenwerken met Mitsubishi bij het ontwikkelen van elektrisch aangedreven auto’s. Volgens analist Wolfgang Bernhart van het internationale adviesbureau Roland Berger is het de automobielindustrie ditmaal menens. ,,Binnen tien jaar is 25 procent van het Europese wagenpark elektrisch aangedreven.’’

Er moeten eerst een paar logistieke obstakels worden opgeruimd. Energiebedrijf Essent presenteerde daartoe gisteren een plan voor de opzet van een netwerk waar auto’s stroom kunnen ‘tanken’. Dat kan volgens topman Michiel Boersma door een groot aantal ‘snellaadpunten’ op te zetten.

Hiermee kan een elektrische auto binnen tien minuten worden opgeladen. Snellaadpunten komen te staan bij benzinestations, parkeerplaatsen, hotelketens, winkels en treinstations. Ook gaat Essent zich inzetten voor de standaardisering van de stekkers en de software van elektrische auto’s. ,,Wij willen die standaard hardware voor heel Europa gaan ontwikkelen in samenwerking met autofabrikanten en andere energiebedrijven,’’ aldus Boersma.

De noodzaak van elektrisch rijden is volgens Boersma evident. ,,Rijden op elektriciteit biedt de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu’s van deze auto’s. Eerder was er geen opslagmogelijkheid voor deze duurzame energie, die meteen moest worden gebruikt.

,,Die elektriciteit kan binnenkort mooi worden gebruikt om thuis de accu’s van elektrische auto’s op te laden. Met een zogeheten Mobile Grid kunnen autobezitters aangeven hoeveel stroom ze willen hebben voor welke prijs. Op die manier kunnen ze in de goedkope nachtelijke uren flink besparen. Het systeem is dermate intelligent, dat de eigenaar van de auto de rekening krijgt, ongeacht de locatie waar hij of zij de auto oplaadt.’’

,,Zolang de energie duurzaam wordt opgewekt, is het bovendien goed voor het milieu,’’ aldus Boersma. ,,Wanneer alle zeven miljoen auto’s in Nederland op groene stroom zouden rijden, scheelt dat 21 miljard kilo CO2-uitstoot ten opzichte van een gemiddelde dieselmotor. Dat is het gewicht van 2900 Eiffeltorens.’’ De vraag is echter of de energiebedrijven zoveel groene stroom kunnen leveren.

,,Nog niet,’’ geeft Boersma toe. ,,Volgend jaar is een kleine negen procent van de stroom duurzaam opgewekt, maar in 2030 moet dat dertig procent zijn. Onder meer door de aanleg van windmolenparken in de Noordzee. Dat betekent ongeveer acht gigawatt groene stroom; genoeg voor zon vijf miljoen elektrische auto’s. Dus dan ben je al een heel eind.’’

De goedkope energie is niet het enige voordeel van een elektrische auto. Vooralsnog betalen de kopers van zo’n auto geen wegenbelasting, geen BPM en ook het onderhoud is minimaal. Eťn kilowattuur kost 20 eurocent. Een elektrische auto’s kan daar nu al acht kilometer op rijden.


De kritische mobilist 2008


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina