De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Tot dusverre leken de meeste werkgevers synoniem met de auto-lobby. Eerst asfalt en autobeton, dan pas kijken naar OV-oplossingen of fietsen stimuleren. En ondertussen maar fuseren en reorganiseren waarna medewerkers gedwongen werden tientallen tot honderden kilometers van huis naar het (nieuwe) werk te reizen. En daarna schelden op de overheid over die groeiende files..... Nuon en andere bedrijven bewijzen dat het ook anders kan. Mobility Mixx en mobiliteitspas zijn de commerciële respons op de maatschappelijke vraag naar meer variatie in woon-werk-verkeer om files te voorkomen en het milieu te sparen. (EvD)

Mobiliteitspas op werk zorgt voor minder zakenritten

(Trouw 22 december 2007) Carel van der Wal, manager arbeidsvoorwaarden bij Nuon, reageert lichtelijk verbaasd op de plannen van werkgevers om werknemers te stimuleren andere vormen van vervoer te nemen. Of om meer thuis te werken. „Bij Nuon doen we dit al jaren”, claimt Van der Wal.

„De reden om het personeel te bewegen vaker de auto te laten staan bij zakelijke ritten heeft met de historie te maken”, verduidelijkt Van der Wal. „Nuon is een fusiebedrijf, met ondernemingen uitgesmeerd over zeven provincies. Er verruilden heel veel mensen van werkplek. Ineens werden we geconfronteerd met problemen als te laat komen of te weinig parkeerplekken.”

Werknemers van het energieconcern kregen in sommige gevallen een treinkaart of overnachtten een aantal dagen per week in een hotel. „Maar dat was verre van ideaal”, aldus de manager. „We zochten naar structurele oplossingen die het autogebruik echt zouden beperken.”

Die oplossingen werden in 2001 gevonden bij het bedrijf Mobility Mixx. „Kort gezegd bieden wij een totaalpakket aan van alternatieve vervoersmogelijkheden”, zegt algemeen directeur Paul Dam van het vervoerbedrijf. Werknemers beschikken daarbij over één kaart voor trein, treintaxi, metro, tram, bus, pool-, huur- en leaseauto, taxi, ov-fiets en P & R-parkeerplaatsen. Op de website van Mobility Mixx, dat onderdeel uitmaakt van leasemaatschappij Leaseplan, tikt de klant zijn start- en eindbestemming in waarna er een reisadvies uitrolt. „We bieden vervoer van deur naar deur”, aldus Dam. Mobility Mixx is uitsluitend voor zakelijk verkeer, niet voor woon-werkverkeer.

Mobility Mixx schiet de reiskosten van de gebruikers voor. Eens per maand brengt het de kosten in rekening bij het bedrijf van de werknemer. Voor de werkgevers betekent dit dat ze geen omkijken meer hebben naar reiskostendeclaraties.

Het grootste winstpunt, zegt Dam, is dat werknemers zich bewust worden van hun autogebruik voor zakelijk verkeer. „Het zet ze aan tot nadenken of ze de auto nog wel in alle gevallen moeten nemen.” Zeventien procent van alle zakelijke kilometers wordt afgelegd in de eigen auto.

Mobility Mixx is inmiddels een stevig succes, vertelt Dam. Ruim honderd bedrijven en organisaties zijn klant, variërend van de gemeente Amsterdam tot verzekeraar Delta Lloyd. De omzet verdubbelt jaarlijks. Succesvol zijn ook de resultaten. Dam: „Dertig procent van de werknemers laat na invoering van de kaart de auto thuis.”

Het zijn cijfers die Nuon onderschrijft. Het energieconcern heeft 1800 mobiliteitspassen voor de tienduizend werknemers in Nederland. Voor leaserijders start per 1 januari een pilot met de kaart. „Al nemen ze maar één dag van de vijf niet de auto, dan scheelt dat enorm veel CO2-uitstoot.” Om die reden worden medewerkers bij het energieconcern gestimuleerd thuis te werken en staan er een stuk of twintig zuinige hybride auto’s ter beschikking voor zakelijke ritten. „Zonder een combinatie van oplossingen ben je er niet”, concludeert Van der Wal.


 

De kritische mobilist 2007


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina