De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Het is even slikken als GroenLinks en VVD gezamenlijk optrekken tegen het regeringsvoorstel voor een extra ecotax voor SUV ofwel PC Hoofdtractor en extra stimulering van de energiezuinigste auto's. Jammer dat GroenLinks nog niet meteen dat vergaande voorstel voor ecotax op energievretende mobiliteit op tafel kan leggen en we tot het najaar moeten wachten. GroenLinks zette zich al buiten spel bij de kabinetsformatie net toen het milieu weer duidelijker in beeld kwam. Dat moet niet opnieuw gebeuren bij een daadwerkelijke invoering van de ecotax op mobiliteit. (EvD)

Kabinet gaat grote benzineslurpers fiscaal aanpakken

(Trouw 2 juni 2007) Het voornemen van staatsecretaris De Jager van financiŽn om SUV’s extra te belasten, zet weinig zoden aan de dijk. Tenminste dat zeggen oppositiepartijen VVD en GroenLinks.

Het kabinet wil benzineslurpende SUV, ook wel ’PC Hoofttractoren’ genoemd, fiscaal aanpakken. Een fikse verhoging van de aanschafbelasting BPM per 1 januari moet deze Sports Utility Vehicles (SUV) duizenden euro’s duurder maken. Het kabinet wil hiermee de aanschaf ontmoedigen en ’milieuvriendelijker autogebruik stimuleren, conform het regeerakkoord’.

De VVD waarschuwt dat de maatregel weinig kopers zal afschrikken. „Slechts een kleine groep kan zich een SUV permitteren. Die mensen schrik je echt niet af met 4000 euro extra belasting”, aldus kamerlid Ineke Dezentjť. Zij verwacht de rest van het jaar een run op de SUV’s.

Volgens GroenLinks hebben de plannen van staatssecretaris De Jager een gering effect. De aangekondigde belastingsmaatregel heeft volgens de partij slechts betrekking opeen klein percentage van de automarkt. Volgens cijfers van branchevereniging Bovag worden jaarlijks 25.000 luxe terreinwagens verkocht. De totale verkoop in Nederland ligt op ruim 480.000 auto’s. De instapprijs voor een SUV ligt bij 75.000 euro. Bovag verwacht evenmin dat liefhebbers zullen terugdeinzen van een verhoging van de BPM.

De autobranche meent dat de maatregel vrijwel geen reductie van de CO2-uitsloot oplevert. „Kennelijk gaat het om het binnenhalen van extra belastinggeld en niet om effectief klimaatbeleid”, aldus een woordvoerder van de Bovag. De Jager rekent op 100 miljoen euro aan extra belastinginkomsten.

Tegenover de extra BPM gaat De Jager de fiscale bijtelling voor de aanschaf van zuinige auto’s verlagen. Dat is vooral gunstig voor leaserijders die in een milieuvriendelijke wagen rijden. Hun maandelijkse autolasten halveren ongeveer.

Eigen rijders met een milieuvriendelijke auto hebben al enkele jaren een fiscaal voordeel via het labelingsysteem. De Jager gaat dat laatste zo aanpassen dat de aanschaf van milieu-onvriendelijke auto’s nog nadeliger wordt. Dat levert nog eens 50 miljoen op voor de schatkist. De maatregelen krijgen een plek in het belastingplan voor volgend jaar.

Ook kondigde de bewindsman aan dat hij vanaf 1 januari voorzichtig met de afbouw van de aanschafbelasting voor auto’s begint. De Jager loopt hiermee vooruit op de invoering van de kilometerheffing.

De coalitiepartijen CDA en PvdA steunen het kabinetsplan. PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom spreekt van ’een goed plan’. Het beprijzen van vuile auto’s en het belonen van de schonere past volgens hem goed in de afspraken van het regeerakkoord. Het CDA liet zich uit in soortgelijke bewoordingen.

GroenLinks, al jaren pleitbezorger van extra belasting op grote auto’s kondigde aan dat het in het najaar tijdens de behandeling van het plan in de Tweede Kamer met een eigen voorstel komt, dat veel verder gaat dan het huidige kabinetsplan.


De kritische mobilist 2007


Commentaar en kopij aan ons opsturen

Terug naar eerste pagina