De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Van kwaad tot erger met dit kabinet: eerst een energieslurpende magneetlijn naar het noorden, nu van hetzelfde geld autobeton tussen Almere en Amsterdam tegen de zin van een grote meerderheid vn de Tweede Kamer in. De visie op duurzaam vervoer ontbreekt geheel. Noorderlingen en milieubeschermers krommen de tenen. (EvD)

Peijs wil geld spoorlijn naar wegen

(Volkskrant 24 mei 2006) Minister Peijs van Verkeer gaat het geld voor de Zuiderzeelijn gebruiken om de files tussen Almere en Amsterdam aan te pakken. Hiermee gaat zij de confrontatie aan met de Tweede Kamer, die een nieuw onderzoek wil naar een verbinding met het Noorden.

Peijs zei tijdens het jaarlijkse transportdiner in Putten dat ze het geld wil steken in zowel het openbaar vervoer als in wegen. De minister maakte duidelijk niets meer te zien in de Zuiderzeelijn.

Over de lobby van de drie Noordelijke provincies, zegt zij: ‘Als het Noorden het wil bouwen, moeten ze het zelf maar doen. Ik hoor het wel. Maar we gaan het niet betalen en ook niet exploiteren. De aanleg kost veel geld en de lijn blijft onrendabel.’ Volgens haar dreigt een ‘Betuwelijn-scenario’.
[Advertentie]

Met haar opstelling zoekt de minister bewust de confrontatie. Honderden actievoerders uit het Noorden maakten dinsdag op het Haagse Plein hun opwachting. Ze lieten luidkeels hun ongenoegen horen over het afketsen van het megaproject. Volgens de demonstranten is dit in strijd met eerdere beloftes.

CDA-fractievoorzitter Verhagen zei dinsdag dat het Noorden wat hem betreft kan rekenen op een snelle verbinding. ‘Afspraak is afspraak.’ Ook Bos wil een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van de verbinding. VVD, GroenLinks, SP en de ChristenUnie sluiten zich hierbij aan.

Voor de aanleg van de Zuiderzeelijn is 2,8 miljard euro vrijgemaakt. Peijs bestemt dit geld om de verbinding tussen Almere en Amsterdam ‘perfect te regelen.’ Een belangrijk onderdeel daarvan is de verbinding tussen de A9 en de A6: kosten 4,5 miljard euro.

De Kamerfracties menen dat het Noorden met lege handen komt te staan. Ze eisen daarom aanvullend onderzoek naar een zogeheten hogesnelheidstrein (HST). Het idee voor deze trein, die vijf miljard euro kost, komt uit de koker van de Groningse commissaris van de koningin Hans Alders en kan 250 kilometer per uur rijden.

Alders heeft, net als de Kamer, de magneetzweefbaan inmiddels afgeschreven. Daar lijdt de Nederlandse 8,5 miljard euro verlies op, blijkt uit een analyse van het Centraal Plan Bureau.

Alle andere varianten zijn maatschappelijk eveneens zwaar onrendabel. Zo leiden de HST-varianten tot een nationaal welvaartsverlies van ongeveer vijf miljard euro.

Die cijfers weerhouden de Kamerleden er niet van om de HST opnieuw op de agenda te zetten. ‘De HST scoort het minst slecht’, zegt PvdA-Kamerlid Dijksma. Ze stoort zich aan Peijs. ‘Zij schiet een snelle verbinding af, maar wil niets kwijt over alternatieve investeringen in het Noorden. Dat kan dus niet.’

Dijksma eist dat minister Peijs het effect van alternatieve investeringen in het Noorden alsnog onderzoekt. ‘Vervolgens kunnen we bekijken: wat levert de meeste banen op? Wat levert de grootste versterking aan de noordelijke economie?’


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina