De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Wanneer wordt de automobilist wijs? De olieprijs stijgt door schaarste verder, de raffinaderijen kunnen het niet meer aan. Benzine wordt "onbetaalbaar". En we rijden maar door of er niets aan de hand is. Deze vakantie maar eens gaan fietsen in mooie Nederlandse streken om af te kicken? Met de trein lekker relaxt naar ItaliŽ, Zwitserland, Spanje, Portugal, .... en daar lekker lopen in bossen of op bergen of lekker lui op het strand? Genoeg redelijk goedkope maar vooral relaxte alternatieven - zonder files en dure benzinepompen. (EvD)

Automobilist gaat dure zomer tegemoet

(Nederlands Dagblad 2 mei 2006) De benzine is duur. Dat is niet alleen het gevolg van de dure olie. Raffinaderijen hebben te weinig capaciteit om aan de vraag naar benzine te voldoen.Automobilisten konden zaterdag een kleine zucht van verlichting slaken. De benzine werd goedkoper. Niet veel, maar alle beetjes helpen. Zeker nadat de dieselprijs vorige week een record bereikte. Nu kost die per liter 1,11 euro, terwijl de autorijder voor een liter euro ongelood bij marktleider Shell 1,47 euro neertelt.

Wilbur Perlot, energie-expert van het Instituut Clingendael, weet als geen ander wat de oorzaken van de dure benzine zijn. ,,De belangrijkste oorzaak is de dure olie, die nu ruim 70 dollar per vat kost'', zegt Perlot. Maar dat is niet het enige. ,,Een tekort aan raffinaderijen zorgt voor een extra prijsverhogend effect.''

Met ruwe olie is als brandstof niks te beginnen. De auto rijdt zeker niet op de zwarte modderige stroop. Olie moet verwerkt worden tot eindproducten zoals benzine en diesel. Met de zomer voor de deur groeit de vraag naar benzine. De komende maanden willen vakantiegangers in de VS en in Europa erop uit, met de auto.

Raffinaderijen hebben dus bergen werk te verzetten. Maar de capaciteit schiet flink tekort. Dit weekend vloog een raffinaderij in ItaliŽ in brand. En vorig jaar augustus verwoestte de orkanen Rita en Katrina raffinaderijen nabij de Golf van Mexico. Inmiddels zijn de zaken daar aardig op orde. De beschadigde raffinaderijen zijn goeddeels hersteld en de productie komt weer op gang.

Toch is dat lang niet voldoende. Want sinds de orkanen bleef de productie van benzine in de Verenigde Staten achter. Daardoor bouwden de Amerikanen niet genoeg benzinevoorraden op voor de komende vakantiemaanden. Perlot: ,,De Amerikanen moeten daarom extra importeren uit Europa. Dat zet de prijzen onder druk.''

Ook op langere termijn is het tekort aan raffinaderijen niet opgelost. Dat tekort is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden, terwijl de vraag naar olieproducten wereldwijd blijft stijgen. Volgens de grote oliemaatschappijen kost het bouwen veel tijd en geld.

Daar komt bij dat de marges op raffinage in de jaren negentig erg laag waren, doordat er toen overcapaciteit was. Dat maakte het voor oliemaatschappijen minder aantrekkelijk om in nieuwe capaciteit te investeren. Zelf ontkennen de oliebaronnen dat ten stelligste. Waar of niet, voorlopig is het tekort niet verholpen.

De laatste tien jaar zijn niet meer dan een handvol raffinaderijen bijgebouwd. Die capaciteit is vooral bijgebouwd in China en het Midden-Oosten, vertelt Perlot. ,,Hier en in de VS is de milieuwetgeving voor het bouwen van raffinaderijen heel streng.''

Bouwplannen zijn er in overvloed. Shell kondigde vorige week aan de Motiva-raffinaderij in de Amerikaanse staat Texas uit te breiden tot de grootste in de wereld. Als Shell toestemming krijgt van de Amerikanen dan duurt het tot zeker 2010 voordat de productie op gang komt. Wereldwijd staat de bouw van bijna veertig grote raffinaderijen gepland.

Sommige olie-analisten zien de prijzen daardoor al tuimelen. Maar of de benzine dan echt goedkoper wordt? De meeste experts kijken anders tegen de zaken aan. Politieke spanningen zoals die in Iran en Nigeria kunnen de olieprijs opdrijven. En het is de vraag wat van al de bouwplannen terecht komt.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina