De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Omstreden filmpje / Automobilist moet dood onder ogen zien

(Trouw 14-04-2006) Een Franse spot tegen te hard rijden toont hoe een gezin verongelukt. Alleen harde beelden helpen, zegt verkeersminister Perben.

Een uit de bocht geschoten auto ligt op zijn kop op een provinciale weg. Een achterwiel draait nog. De kijker hoort hoe de bestuurder en zijn vrouw ontdekken dat alles in orde is met Clara, hun dochtertje. Wanneer de vader zich bijna uit de wagen heeft gewurmd om vrouw en kind te bevrijden, veegt een andere auto het gezin met een enorme klap van de weg. ’Huiveringwekkend’, noemde de krant Le Figaro het filmpje dat vanaf zaterdag wordt uitgezonden.

Maar alleen harde beelden werken, zei verkeersminister Dominique Perben bij de presentatie van de de spot. „We moeten de realiteit onder ogen zien, anders kunnen we er niets aan veranderen.”

Perben benadrukte dat driekwart van de verkeersdoden in Frankrijk op provinciale wegen valt. „Terwijl deze wegen 50 procent van het verkeer verwerken.” Deze zomer komt er nog een spot met tragische afloop over de snelweg, in de herfst volgt er eentje over de bebouwde kom.

De campagne doet anders vermoeden, maar het gaat de laatste jaren veel beter op de Franse wegen. Sinds president Chirac in 2002 de verkeersveiligheid samen met de strijd tegen kanker en tabak, tot ’groot presidentieel project’ uitriep, daalde het aantal doden met 32 procent. Vorig jaar waren er voor het eerst in lange tijd minder dan vijfduizend slachtoffers, vooral dankzij de invoering van flitspalen in 2003 (tot dan toe een vrijwel onbekend fenomeen) en een puntenrijbewijs. In drie jaar tijd, zo zei Chirac, heeft het beleid ’zesduizend levens gered en 100000 gewonden voorkomen’.

Frankrijk bezet in Europa een zesde plaats op de lijst voor verkeersveiligheid, boven Spanje en BelgiŽ. Groot-BrittanniŽ, dat een vergelijkbaar aantal inwoners heeft, doet het met ongeveer 3500 doden per jaar nog ’beter’.

Speciale aandacht is er dit jaar voor motorrijders en jongeren tot 25 jaar. Frankrijk maakte begin dit jaar kennis met de Bob. Alleen heet de ’bewust onbeschonken bestuurder’ hier Sam. Geen afkorting, maar gewoon een makkelijk te onthouden naam, zeggen de bedenkers.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina