De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Medewerkers van Rijkswaterstaat spelen als kleine jongetjes graag met de nieuwste computergestuurde snufjes op autogebied en zeggen dan dat dat de veiligheid van het verkeer bevordert. De praktijk zal wat anders laten zien, vals vertrouwen in techniek lokt juist roekeloosheid uit. En testrijders n EU vergeten dat de veiligste, milieuvriendelijkste en slimste auto de trein is: die blijft erg netjes binnen de belijning zonder dat de computer er aan te pas komt of dat de reiziger aan het stuur moet draaien... (EvD)

Slimme auto maakt rijden veiliger en comfortabeler

(Spits 14 maart 2006) Rijkswaterstaat heeft twintig auto's voorzien van apparatuur waarmee de wagen binnen de belijning van de weg blijft. Bovendien zorgt ze voor voldoende afstand tot de voorganger.

Het experiment met de 'slimme auto' maakt deel uit van het innovatieprogramma 'Wegen naar de Toekomst', zei woordvoerder G. Boortsma dinsdag.

Zogenoemde rijtaakondersteunende systemen moeten de automobilist helpen comfortabeler en vooral veiliger te rijden. Tijdens de proef, die tot juli duurt, wordt bovendien in de gaten gehouden wat de technische snufjes kunnen betekenen voor de uitstoot van schadelijke stoffen, het brandstofverbruik en de doorstroming van het verkeer.

Vorige maand kwam de Europese Commissie met een plan om de invoering van veiligheidssnufjes in auto's te versnellen omdat het volgens Brussel allemaal te lang gaat duren. Eurocommissaris Reding (Informatiemaatschappij) denkt dat mensen pas zo'n nieuwe auto aanschaffen als ook voor hen de voordelen duidelijk zijn. Ze wil dat de nieuwe technieken op termijn in alle Europese auto's worden ingebouwd.

Aan Boortsma, zelf testrijder, zal het niet liggen. ,,De auto mindert automatisch snelheid als je een file nadert. En wanneer de bestuurder bijvoorbeeld van rijstrook verandert zonder richting aan te geven, waarschuwt het systeem met een rumble-geluid dat je ook hoort als je over belijning met relif rijdt. Je hoort het geluid zelfs van links of rechts komen en het volume is te regelen.''

In de Nissan Primera, de Volkswagen Passat en bepaalde types van BMW en Mercedes worden ACC en LDWA overigens al ingebouwd. Rijkswaterstaat noemt de nieuwe manier van informatievoorziening (op maat in de auto in plaats van algemeen op en langs de weg) 'veelbelovend'. De eerste resultaten van het experiment worden in oktober verwacht.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina