De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Met de hete adem van de EU in de nek (geen bouwlokaties erbij als het hoge gehalte van fijn stof verder oploopt) en de gemeenteraadsverkiezingen in zicht, roepen veel Nederlandse politici ineens erg om meer roetfilters voor vieze vrachtauto's en personenwagens. Alleen voor de VVD is dat niet nodig: de vuiligheid komt toch uit het buitenland! Toen het alleen nog om gezondheidsproblemen ging (6000 doden per jaar door dieselmotoren....), waren dezelfde politici niet thuis. (EvD)

'Trucks alleen met roetfilter in steden'

(NU-NL 21 februari 2006) Vrachtwagens mogen vanaf 2011 alleen in stedelijke gebieden rijden als ze een roetfilter hebben. Bovendien moeten oude milieuvervuilende types vrachtwagens op den duur helemaal van de weg. Minister Peijs (Verkeer) zei dit dinsdag in Brussel tijdens een ontmoeting met topmensen uit de Nederlandse vervoersector. Ze wil haar wens binnenkort in een convenant afspreken met de branche.

De roetfilters moeten leiden tot zuiverder lucht in grote steden als Eindhoven, Tilburg of Amsterdam. De minister wil de transportbedrijven wel meer helpen bij de aankoop van de filters. "We moeten de subsidies optrekken. En voor de schoonste types vrachtwagens, waarvoor een filter niet meer nodig is, wil ik geld bijleggen voor de aankoop", zei Peijs.

De minister ziet voor de geplande aankoopsubsidie geen problemen met EU-regels tegen staatssteun: "Er moet wel iets mogen van Brussel."

Maasvlakte Rotterdam

Peijs wil het rijverbod voor filterloze trucks ook laten gelden voor de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam. "Anders wordt het moeilijk er binnen de milieunormen te blijven. En die vlakte levert veel banen op."

De minister heeft totaal 900 miljoen euro klaarliggen om de uitstoot te beperken van het verkeer. Zo gaat bijvoorbeeld schepen van rijkswaterstaat voorzien van de schoonste motoren, om het goede voorbeeld te geven.

"Voor een deel is die 900 miljoen euro weggegooid geld", erkende de minister echter. "De uitlaat van de nieuwste trucks in 2015 is namelijk schoner dan de gewone lucht. Mensen zullen dan vrachtwagens vragen om alsjeblieft in hun buurt te rijden."

Europarlementslid Hennis-Plasschaert (VVD) reageerde sceptisch. De filterplicht vindt ze "een gebaar voor de bhne: dit heeft maar zo'n piepklein effect. De meeste luchtvervuiling komt aanwaaien uit het buitenland".

Burgerlijk ongehoorzaam

CDA-Europarlementarir Wortmann-Kool was positiever: "Nederland mag best burgerlijk ongehoorzaam zijn en de filters eerder invoeren dan andere landen. Het gaat om de gezondheid van de mensen".

Voor nieuwe personenwagens wil de Tweede Kamer al dat ze vanaf begin 2007, desnoods zonder Europese instemming, verplicht roetfilters krijgen.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina