De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Het is heel triest voor de werknemers, maar met General Motors en Ford als zodanig en hun management hoeven we niet veel medelijden te hebben. Al tientallen jaren weigeren deze autogiganten om zuinige auto's te produceren. De Japanse automerken, Toyota voorop met zijn hybride Prius, produceren kleinere maar vooral zuiniger auto's. De Amerikaanse automobilist kiest eindelijk eieren voor zijn geld nu ook in Amerika de benzineprijs flink oploopt in navolging van de wereldprijs van de olie. (EvD)

'Ford schrapt 25.000 banen'

(NU-NL 20 januari 2006) De Amerikaanse autoproducent Ford Motor gaat in de komende vier jaar minstens 25.000 banen schrappen in Noord-Amerika. De herstructurering zou nodig zijn om de verliezen van Ford op de Noord-Amerikaanse markt tegen te gaan. Dat meldde het financiŽle persbureau Bloomberg vrijdag. Ford wilde niet reageren op de berichten.

Bloomberg beroept zich op bronnen rond de reorganisatie. De topman van Ford, William Clay Ford Jr., zou de plannen komende maandag bekendmaken. Het pakket maatregelen heeft de naam gekregen 'Way Forward'. De ingreep behelst 20 procent van het totaal aantal werknemers van Ford in Noord-Amerika. Aan het einde van 2004 had het bedrijf in totaal 122.877 medewerkers in Noord-Amerika.

Ford heeft net als zijn Amerikaanse branchegenoot General Motors te maken met een afkalvend marktaandeel, een teruglopende autoverkoop en oplopende verliezen op de thuismarkt. Dit komt onder meer door concurrentie van Aziatische rivalen als Toyota. Het marktaandeel van Ford bedroeg in de Verenigde Staten vorig jaar 18,6 procent tegen een marktaandeel van 25,7 procent tien jaar eerder.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina