De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

De Telegraaf gaat onderdroten door met zijn hetze tegen ex-vriendje ANWB. Leuk voor RouteMobiel en andere concurrenten die als paddestoelen uit de grond lijken te schieten, lastig voor de ANWB-directie en triest voor veel wegenwachten met hart voor de zaak. (EvD)

ANWB-centrale slecht bereikbaar

(Telegraaf 28 aug 2006) Van tientallen Nederlanders is de vakantie de afgelopen weken ten dele verpest doordat de alarmcentrale van de ANWB in het Franse Lyon onbereikbaar bleek. Zij moesten de pech aan hun voertuig zelf zien te verhelpen. Snel vervangend vervoer regelen, zoals de ANWB belooft, was er in veel gevallen niet bij.

Bij deze krant kwamen nogal wat klachten binnen van mensen, lid van de ANWB en in het bezit van een internationale reis- en kredietbrief IRK (noodzakelijk om in geval van nood in het buitenland een beroep op deze organisatie te kunnen doen), die de afgelopen weken bij panne aan hun auto tevergeefs het ANWB-steunpunt in Lyon probeerden te bereikten.

Telefoonbandje

Zij kregen slechts een bandje te horen dat hun vertelde dat ze nog maar eens terug moesten bellen. De gedupeerden willen hun vakantie-ellende slechts anoniem kwijt omdat zij nog een klacht willen indienen bij de ANWB en niet al bij voorbaat op een soort zwarte lijst willen belanden.

Een Almeerder vertelt dat hij twee dagen achtereen vrijwel continu met de alarmcentrale in Lyon heeft gebeld, maar geen enkele maal iemand aan de telefoon kreeg. Dat leverde hem niet alleen de nodige telefoonkosten op, maar vooral veel irritatie. Uiteindelijk wist hij bij een garage in het dorp waar hij bivakkeerde, Vizille, zelf het euvel aan zowel de uitlaat als de radiator te laten verhelpen.

"Toen ik op de derde dag eindelijk iemand aan de lijn kreeg en mijn situatie uitlegde", aldus een van de gedupeerden, "werd er vooral geprobeerd een vervangende auto niet te hoeven leveren. Er werd me driemaal toegezegd dat ik teruggebeld zou worden. Dat is niet gebeurd. Ik baal hier vreselijk van. Op de camping stonden meerdere gedupeerden. Ze hadden dezelfde ervaringen als ik. Ik had alleen materiaalpech, maar stel dat je auto in puin ligt na een aanrijding, dan kun je dus pas na drie dagen, of langer, aan vervangend vervoer komen."

De ANWB stelt in de voorwaarden van de IRK dat het ANWB-lid recht heeft op een vervangende auto als de auto niet binnen twee dagen te repareren valt. Mark van Tol van de ANWB bevestigt dat er nauwelijks valt op te werken tegen de duizenden telefoontjes die de 100 medewerkers in Lyon te verwerken krijgen.


De kritische mobilist 2006

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina