De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Honderden banen verdwijnen bij ANWB; teruglopend ledental dwingt organisatie tot afslanking

(Trouw 9 september 2005) De ANWB schrapt de komende drie jaar zes- tot achthonderd van de 4300 banen. Vooral bij de Wegenwacht vallen klappen.

De ANWB schrapt de komende drie jaar zes- tot achthonderd van de 4300 banen. Vooral bij de Wegenwacht vallen klappen.

Aan de toegenomen concurrentie ligt dat niet, stelt Guido van Woerkum, directeur van de ANWB. Zijn organisatie heeft sinds vorig jaar te maken met Route Mobiel, die net als de Wegenwacht hulp biedt bij pech. Het nieuwe bedrijf heeft in korte tijd zo’n 100.000 leden bijeen weten te krijgen, waarvan er 60.000 afkomstig zijn van de ANWB.

Maar dat is niet de reden dat er drie- ŗ vijfhonderd banen bij de Wegenwacht gaan verdwijnen, zegt Van Woerkum. „Vorig jaar zijn er 300.000 mensen bij ons vertrokken en 200.000 bijgekomen. Die 60.000 mensen vormen een klein deel.”

Volgens Van Woerkum is het een groter probleem voor zijn organisatie dat mensen een andere ’risicoperceptie’ hebben dan voorheen. „Ze denken dat pech hun niet zal overkomen.” Hij wijst er ook op dat mensen vanwege de economische situatie andere prioriteiten hebben dan een ANWB-lidmaatschap.

De ANWB is al enige tijd bezig om de organisatie efficiŽnter te maken, door met internet te werken en door callcentra samen te voegen. In de tijd dat de organisatie nog ledengroei kende, hoefden er echter geen werknemers weg. Nu het ledental daalt en er op korte termijn geen verandering op komst lijkt, wil de ANWB de organisatie toch verder klaarstomen voor de toekomst. Vooral omdat het nu nog goed gaat.

Leo Vlek van FNV Bondgenoten is het met die analyse grotendeels eens. Van Woerkum sluit gedwongen ontslagen echter niet uit. Dat, zo stelt Vlek, is niet nodig. „We hebben tijd om mensen om te scholen en naar ander werk te begeleiden.”

 

Personeelsinkrimping anwb: ’Fabeltje dat modernere auto minder pech heeft’

(Trouw 9 sept. 2005) ,,Mensen gaan ervan uit dat pech iets is dat alleen anderen overkomt en dat een nieuwe auto geen mankementen kan vertonen. Daarom worden minder mensen lid van de Wegenwacht."

Dat zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom in een toelichting op de bij zijn organisatie aangekondigde kostenbesparingen, waarbij in drie jaar tijd tot 800 van de bijna 4400 banen verdwijnen. Maar dat de ANWB met 4 miljoen leden (die ook bijna allemaal lid zijn van diens dochter Wegenwacht) niet meer nodig is, wijst Van Woerkom met kracht van de hand.

,,Het is een fabeltje dat modernere auto’s minder pech hebben. Auto’s zitten in toenemende mate vol – storingsgevoelige – elektronica.”

Vorig jaar kwam de Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer in actie om een auto met pech weer aan de praat te krijgen. Dat zijn zo’n 25000 hulpverleningen per week. En in negen van de tien gevallen lukte het de Wegenwachter inderdaad ook de mankementen ter plekke te helpen, zodat mensen met hun eigen auto weer verder konden.

Het wagenpark in Nederland vernieuwt zich voortdurend en er is een verplichte jaarlijkse keuring (apk) voor oudere auto’s. Toch is er van een daling van het aantal pechgevallen geen sprake. Dat aantal van ruim 1,3 miljoen hulpverleningen vorig jaar, zal dit jaar waarschijnlijk zelfs nog iets hoger uitkomen, verwacht Van Woerkom.

Niet alleen met een oudere auto kun je pech krijgen, dat kan ook met een (gloed)nieuwe. Zo hebben steeds meer auto’s computers aan boord, zoals voor het bedienen van airbags en het motorbesturingssysteem. Met het oog op storingen in al deze elektronica worden de wagens van de Wegenwacht op dit moment uitgerust met laptops waarmee een snelle elektronische diagnose kan worden uitgevoerd.

Nieuw is voorts dat auto’s worden voorzien van een eigen boordcomputer voor de diagnose van storingen. Door het kunnen uitlezen van betreffende ’foutcodes’ is de Wegenwacht naar eigen zeggen in bijna alle gevallen in staat de noodzakelijke reparaties snel uit te voeren en de dashboardlampjes te ’resetten’ om de auto weer rijdend te krijgen. ,,Het beeld dat elektronische mankementen niet ter plekke te repareren zijn en auto’s dan naar de garage gesleept moeten worden, klopt niet”, zegt Van Woerkom.

De ANWB is met zijn vier miljoen leden nog steeds veruit de grootste vereniging van Nederland. Maar vorig jaar zegden 114000 mensen hun lidmaatschap op, en voor dit jaar verwacht de directie nog eens zo’n aantal leden te zien weglopen. Ook is er met Route Mobiel een prijsvechtende concurrent op de markt gekomen, die flink wat klanten bij de Wegenwacht heeft weggesnoept.

Dat het met de ANWB slecht zou gaan, is volgens Van Woerkom echter allerminst waar. ,,Het klinkt in deze situatie misschien gek, maar het gaat met onze activiteiten gewoon goed. We zien meer bezoek aan onze winkels, meer hulpverleningen, meer bezoek op onze website en een hogere omzet.”

Waarom dan toch deze reorganisatie? Van Woerkom: ,,Omdat kostenstijgingen en verzadiging van het ledental ons over een aantal jaren in de problemen kunnen brengen. Dat zijn we met de personeelsinkrimping de komende drie jaar nu voor. Door sneller te werken tegen lagere kosten voorkomen we ook prijsstijgingen voor onze leden.”

Top-tien Wegenwacht

De meest voorkomende pechgevallen waarmee de Wegenwacht wordt geconfronteerd:

startproblemen

accu defect

lekke band

deur op slot

dynamo kapot

startmotor weigert

gebroken distributieriem

kapotte koppakking

zonder benzine

gebroken koppelingskabel


De kritische mobilist 2005

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina