De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

Snelweg door natuurgebied? No way!

(Volkskrant maandag 14 november 2005) Bijna tweeduizend actievoerders zijn naar Muiderberg getogen om te protesteren tegen een verbindingsweg tussen de A6 en de A9. Over n ding zijn ze het eens: een tunnel is uit den boze.

'Als we dertig jaar geleden krachtige bestuurders hadden gehad, dan lag die weg er al. Dan hadden we hier niet gezeten.' VVD-Kamerlid Pieter Hofstra houdt wel van een beetje provoceren. Temidden van milieuliefhebbers, aan de rand van het Naardermeer, neemt hij het op voor een nieuwe snelweg. Boehoe, roept het publiek.

Hofstra glundert en gooit er nog een schepje bovenop. 'We moeten gewoon bouwen en zeker in dit gebied.' Dan houdt gespreksleider Jort Kelder het niet meer. 'Ben je helemaal gek geworden', gilt hij.

Bijna tweeduizend actievoerders kwamen zaterdag naar Muiderberg om te protesteren tegen een verbindingsweg tussen de A6 en de A9. Die moet de files tussen Amsterdam en Almere verminderen, maar loopt langs het Naardermeer door een natuurgebied. Op de manifestatie zijn veel gezinnen met kinderen afgekomen. Er is muziek, een goochelaar, een reuzenrad en kraampjes met folders en biologische kaas. Ook bekende Nederlanders als Wim de Bie, Ronald Plasterk en Daphne Dekkers zijn van de partij. In een partytent debatteren de verkeerswoordvoerders uit de Tweede Kamer.

PvdA en CDA vinden een nieuwe snelweg een rele optie, tot ergernis van Quote-hoofdredacteur Kelder. 'Blijf gewoon van dit gebied af. Waarom kun je dat niet zeggen?' GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak is wel faliekant tegen. Hij verklaart een nieuwe weg langs het Naardermeer 'taboe'. Een 'onverantwoordelijk' en 'goedkoop' standpunt, vinden CDA en VVD.

Volgens hen moet Duyvendak eerst al het onderzoek afwachten. Maar de GroenLinkser houdt vol. Volgens hem zet rekeningrijden en extra openbaar vervoer meer zoden aan de dijk. Als Almere ook nog eens minder hard groeit, blijven de files uit, redeneert hij. Het platform tegen A6/A9 denkt er net zo over, maar wil tegelijk de bestaande wegen verbreden.

Dat wordt ze niet in dank afgenomen door de bewoners in Amsterdam-Zuidoost. 'We zijn heel bang dat we aan het kortste eind trekken', roept een bewoner met een protestbord. 'We komen wel op voor 25 duizend mensen hoor.' Jort Kelder ziet de verdeeldheid in het tegenkamp en roept op tot 'een dealtje'. 'Anders krijgen we oorlog.'

En ding verenigt de tegenstanders wel: de afkeer van een tunnel. Zoiets klinkt mooi, stelt Annet Les van Stichting Natuurmonumenten, maar bij de aanleg kan water wegsijpelen uit het Naardermeer en daarna kan de tunnel gaan lekken. Bovendien zullen de luchtschachten en de gapende tunnelmond het landschap ontsieren en leiden tot 'lucht- en lichtvervuiling'. 'Het leidt hoe dan ook tot verstoring', zegt Les.

Het bejaarde echtpaar Hoetmer bewoont een boerderij aan de rand van het actieterrein. Clasien Hoetmer-Meijer (77) ziet een snelweg in haar achtertuin wel zitten. 'Die A1 staat de hele dag vol. Daar moet nodig iets aan worden gedaan.' Bovendien heeft ze dan minder last van fietsers en wandelaars. 'Daar breek je op zaterdag je nek bijna over. Gevaarlijk hoor.'


De kritische mobilist 2005

Commentaar en kopij aan ons opsturen


Terug naar eerste pagina